پنجشنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳
spot_img

گنبدکاووس را باید دید

گُنبَدِ کاووس یا گنبد قابوس مرکز شهرستان گنبد کاووس در استان گلستان ایران است

این شهر به خاطر دارا بودن بلندترین برج‌های آجری دنیا با همین نام که در قرن یازدهم میلادی بنا شده‌است، معروف است. این شهر در سدهٔ اخیر مرکز ترکمن‌صحرا محسوب شده و بزرگ‌ترین شهر استان گلستان است.

در محل فعلی شهر گنبد کاووس، در دوران کهن، شهری به نام هیرکان و سپس گرگان «جرجان » قرار داشته که به دلیل قرار داشتن درجاده ابریشم از اهمیت بسیاری در بازرگانی برخوردار بوده‌است.  ازجمله علما و دانشمندانی که در این جا بودند می‌توان به شاعر بزرگ ترکمن و مختومقلی_فراغی و شیخ فخرالدین اسعد گرگانی (سراینده ویس ورامین) و ادانشمند و فیلسوف و پزشک حاذق ایرانی که مدت‌ها در آنجا ماند و طبابت کرد حکیم جرجانی بود.

نقشه اصلی این شهر توسط کارشناسان آلمانی، مطابق با اصول شهرسازی طراحی شد و از اینرو خیابانهای متقاطعی داشته و با الگوی شطرنجی فاقد معابر تنگ و قدیمی است.

شهرستان گنبد کاووس دارای مناطق گردشگری و تاریخی بسیاری از جمله برج گنبد قابوس، گورستان و زیارتگاه خالدنبی ، امامزاده یحیی بن زید،دریاچه مصنوعی گنبد کاووس،  پارک توریستی الغدیر، بازار بزرگ روس‌ها، مجتمع سوارکاری گنبد کاووس، شهر تاریخی جرجان، سد گلستان ۱ و ۲، و سه تالاب آلماگل، آجی‌گل وآلاگل در نزدیکی بازارچه و در جوار گمرک قرار دارد، مسافرین محترم می‌توانند ضمن صید ماهی از تالاب‌ها (در صورت ممنوعه نبودن فصلی) و خرید از بازارچه از هتل و رستوران مستقر در آن محل نیز برای بیتوته و اسکان موقت استفاده نمایند.

 

 

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب