چهارشنبه, فروردین ۲۹, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاجتماعیمصاحبه با کارآفرین موفق، عبدالخلیل تاقانی مدیر مزرعه گردشگری، کشاورزی دیار ترکمن...

مصاحبه با کارآفرین موفق، عبدالخلیل تاقانی مدیر مزرعه گردشگری، کشاورزی دیار ترکمن در روستای قارانکی جنگل کلاله

مصاحبه با کارآفرین موفق، عبدالخلیل تاقانی مدیر مزرعه گردشگری، کشاورزی دیار ترکمن در روستای قارانکی جنگل کلاله

مزرعه گردشگری دیار ترکمن، گردشگری با امکان اقامت شبانه روزی برای مهمانان و گردشگران ، خدمات متنوع و متفاوتی ارائه می نماید که با بومگردی متفاوت می باشد جهت آشنایی بیشتر با این مزرعه، خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش اموختگان ترکمن با عبدالخلیل تاقانی مدیر مزرعه گردشگری دیار ترکمن  در روستای قارانکی جنگل کلاله  به گفتگو پرداخت که در ذیل می خوانید:

 

لطفا در ابتدا خودتان  را معرفی و معنا و مفهوم اسم روستای قارانکی جنگل را نیز بیان نمائید.

عبدالخلیل تاقانی ساکن روستای قارانکی جنگل واقع در شهرستان کلاله و استان گلستان هستم.

قارانکی جنگل به معنای جنگل تاریک است که علت نامگذاری آن به این دلیل است که این روستا در بین دو کوه و در یک دره واقع شده است و وقتی خورشید طلوع می کند اینجا دیرتر نورش می رسد و در هنگام غروب نیز به علت وجود کوه ها سریعتر غروب انجام می شود، در زمانهای گذشته اینجا پوشیده از جنگل بود و بعلت تاریکی در این مکان جنگلی، به همین خاطر قارانکی جنگل گفته شده بود.

 

آب و هوای روستا قارانکی جنگل در فصول مختلف سال چگونه است؟

آب و هوای روستا قارانکی جنگل، آب و هوای کوهستانی است که در فصل تابستان، آن گرمایی که در گنبدکاووس است اینجا شاهد نیستیم و بعلت ارتفاع بیشتر از سطح دریا نیست به مناطق دیگر، اینجا آب و هوای خنکی دارد و در فصل زمستان نیز هوای سرد و برفی داریم.

 

جمعیت روستای قرانکی جنگل چقدر است و فعالیت های کسب و کار روستا چگونه است؟

روستای قرانکی جنگل در حدود 1000 نفر جمعیت که حدود 300 خانوار در روستا سکونت دارند. کسب و کار روستا پرورش دام، ماکیان و فعالیت های کشاورزی است و زنان روستا نیز در بخش صنایع دستی مثل پیله و تبدیل به نخ و پارچه ابرایشمی ، نمد مالی و سوزن دوزی مشغول هستند.

 

در خصوص جشنواره فرهنگ و اقتصاد روستا که در همین روستا برگزار نمودید توضیحاتی بفرمائید.

نزدیک به دو دهه در عرصه دهیاری و شورای روستا فعالیت داشتم و در 5 فروردین 1400 جشنواره فرهنگی و اقتصاد روستا برگزار کردیم و در این جشنواره صنایع دستی زنان ترکمن از مراحل پشم چینی، حلاچی ، رنگ آمیزی و تبدیل به نخ، طناب، نمد بافی و همچنین مراحل تبدیل پیله به نخ و نخ ریسی و تبدیل به پارچه در معرض نمایش گذاشتیم و همچنین نحوه تهیه لبنیات محلی همچون کره و پنیر محلی در این جشنواره عرضه نمودیم که در ارزیابی مسئولین در سطح استان، جشنواره مقام اول را کسب نمود. در این جشنواره، نوعی فرهنگ ترکمن به نمایش گذاشته شد که مورد استقبال و تحسین مسئولین و مردم قرار گرفت.

 

ایده ایجاد مزرعه گردشگری چگونه بدست آمد و توضیحاتی در خصوص این مزرعه بفرمائید.

من از عرصه دهیاری و شورا روستا خارج شدم ، خودم فردی اهل سفر و مسافرت هستم و چندین مسافرت خارجی نیز داشتم و بخاطر علاقه به عرصه گردشگری به اکثر نقاط ایران سفر داشتم و با آشنایی با ایده های مختلف گردشگری، با توجه به توانایی ها و امکاناتی که داشتیم مزرعه ای به مساحت 5 هکتار ایجاد نمودم که حاوی باغات میوه های مختلف است.

 اکثر اراضی منطقه شیب دار هستند و در این مناطق با کشت کلزا و گندم در اثر باراندگی های شدید خاک های حاصلخیز این منطقه شسته و از بین می رفتند. بنابراین دنبال کاری اصولی در جهت رفع این مشکل شدم، در این مناطق باغ خیلی کم است  اکثرا به کشت شالی و زراعت مشغول هستند، با توجه به اینکه در کشور دچار مشکل کم آبی و بحران خشکسالی هستیم بنابراین جهت مدیریت آب و حفظ خاک، بجای زراعت، زمین های خودم را به باغ تبدیل کردم، معتقدم که اگر آبی برای کشت 50 هکتار شالی صرف کنیم با همین آب می توان 500 هکتار باغ های میوه را آبیاری و بهره برداری نمود. با داشتن 500 هکتار باغ ، ما دشت وسیعی از درخت خواهیم داشت که ضمن تاثیر در شرایط آب و هوایی و مدیریت آب و اشتغال خواهد شد. یکی از مشکلات اصلی مناطق ما بحث اشتغال است که جوانان ما به شهرهای بزرگ برای اشتغال می روند که با شرایط نامناسب گذران زندگی می کنند که احداث این باغ ها واقعا در زمینه اشتغال بسیار تاثیر گذار است و تولیدات باع ها چندین برابر بیشتر از زراعت شالی خواهد بود.

یکی از برنامه ها، بجای خام فروشی میوه، تبدیل آن به کمپوت، کنسرو، مربا و خشک نمودن میوه ها است که ضمن افزایش ارزش افزوده محصول باعث رونق اشتغال نیز می شود.

پس از احداث باغات جهت ذخیره آبی، استخری در این مزرعه گردشگری احداث شد که ضمن آبیاری درختان میوه، پرورش ماهیان گرمابی نیز صورت می گیرد.

در بخشی از مزرعه پرورش دام ها در محیطی بسته انجام می شود که ضمن استفاده از لبنیات محلی، گوشت مورد نیاز جهت پذیرایی از مسافران نیز تامین می شود.

پرورش زنبور عسل یکی دیگر از فعالیت مزرعه است که ضمن تامین عسل جهت پذیرایی از مسافران، با ایجاد اشتغال عسل نیز به بازار عرضه می شود.

یکی از مواردی که در منطقه در کشاورزی و باغداری زیاد شاهد هستیم بحث استفاده بی رویه از سموم و کودهای شیمیایی است که در این مزرعه کشاورزی و گردشگری سعی شد استفاده از سموم و کودهای شیمیایی نداشته باشیم و بصورت ارگانیک محصولات تولید شود.

پرورش مرغ، خروش و بوقلمون و غاز یکی دیگر از فعالیت های مزرعه است که ضمن استفاده از از تخم های مرغ، بوقلمون و غاز در وعده صبحانه جهت پذیرایی از مسافران باعث ایجاد اشتغال در این زمینه نیز شدیم.

حدود 500 لیتر بطور روزانه از گاوهای شیری مزرعه تولید می شود که امسال بخاطر گران شدن خوراک دام مجبور به حذف برخی از این دام ها شدیم.

اسب اصیل ترکمن هم در مزرعه گردشگری نگهداری می شود که مسافرین محترم امکان استفاده از اسب ها جهت سوارکاری فراهم شده است.

با حمایت مسئولین استانی در عرضه گردشگری مجوز و پروانه فعالیت مزرعه گردشگری و کشاورزی صادر شد که مزرعه گردشگری نوعی جدید از گردشگری است که متفاوت با بومگردی است که در این مزرعه آموزش های بخش کشاورزی، زنبورداری، دامپروری و باغداری ارائه می شود و این مزرعه اماده همکاری با اساتید و کارشناسان جهت اردوهای آموزشی و تفریحی نیز می باشد.

درختان میوه در باغات این مزرعه شامل گلابی، آلوچه، شابلون، آلو و انار در سطح وسیع با گونه های مختلف است.

حدود 6 سوئیت در مزرعه وجود دارد که امکان اقامت شبانه روزی برای گردشگران و مسافران مهیا است که ظرفیتی حدود 40 الی 50 مهمان فراهم می آورد.

 

دیگر جاذبه های طبیعی و گردشگری اطراف روستای قارانکی جنگل ؟

چشمه زاو که حدود 10 کیلومتری روستا است که متصل به جنگل گلستان است.

 آبشار پلکانی در نزدیکی روستا که سرچشمه رودخانه گرگانرود نیز است.

تالاب آبی در بالای کوه بیلی داغ از بکرترین و زیباترین تالاب های آبی در ارتفاع بالای کوه است  که حاوی زالو جهت طبابت و پزشکی سنتی است.

جاذبه گردشگری خالدنبی هم در حدود 30 کیلومتری روستا است.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو اقامتگاه در مزرعه گردشگری و کشاورزی دیار ترکمن با شماره زیر تماس حاصل نمائید:

09111764306

آدرس صفحه اینستاگرامی مزرعه گردشگری و کشاورزی دیار ترکمن:

https://www.instagram/dyar_turkmen

 

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب