پنجشنبه, فروردین ۳۰, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاجتماعیبرگزاری همایش بزرگداشت شاعر و عارف نامدار ایرانی ترکمن مختوم قلی فراغی...

برگزاری همایش بزرگداشت شاعر و عارف نامدار ایرانی ترکمن مختوم قلی فراغی در دانشگاه گنبدکاووس

برگزاری همایش بزرگداشت شاعر و عارف نامدار ایرانی ترکمن مختوم قلی فراغی در دانشگاه گنبدکاووس

مراسم بزرگداشت عارف و شاعر نامدار ایرانی ترکمن، مختومقلی فراغی روز یکشنبه مورخ 25 اردیبهشت 1401 با حضور جناب آقای دکتر شادمهر، نماینده مردم شریف شهرستان گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی، دکتر طهماسبی ، ریاست دانشگاه، معاونین، مدیران، اساتید، کارمندان و دانشجویان در دانشگاه گنبدکاووس برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن به نقل از روابط عمومی دانشگاه گنبدکاووس، دکتر ابوالفضل طهماسبی، رییس دانشگاه گنبدکاووس  روز یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ در همایش بزرگداشت شاعر و عارف نامدار ایرانی ترکمن مختومقلی فراغی گفت: این شاعر و عارف نامی در تقریب مذاهب نمونه بوده و چهره زیبای آن را به جهانیان نشان دادہ است.

وی اظهارداشت: مختومقلی فراغی از مفاخر، شاعران و عارفان نامدار مرز و بوم کشور و قوم ترکمن است، شاعری که به مسائل اجتماعی و سیاسی اهمیت و توجه ویژه ای داشته و در مسائل زمان خود حساس بوده و مسوولانه قدم می گذاشته و به اهل بیت عترت و طهارت ارادت داشته است.
وی بیان کرد: این عارف نامدار و شاخص که مضامین اخلاقی فراوانی را گوشزد کرده و فردوسی زبان ترکمن است و  اشعاری که سروده در مقام شباهت بسیار شبیه شاهنامه، حماسه خلق شده توسط فردوسی است.
دکتر طهماسبی افزود: در زمان حاضر باید به تمام زوایای این افراد شاخص و نامدار پرداخته شود و در جهت آگاه‌سازی آحاد جامعه با آنها تلاش کنیم و در آداب و سنن اقوام را  معرفی کنیم.

دکترامانقلیچ شادمهر، نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی امروز در همایش بزرگداشت شاعر و عارف ترکمن مختومقلی فراغی در دانشگاه گنبدکاووس اظهار کرد: با همکاری علاقمندان، سه کتاب خلوت نشین عشق در مورد عرفان و عشق، فرهنگ کاربردی آیات و احادیث در اشعار مختومقلی و فراغی عشق است به فارسی چاپ شده است.

وی تصریح کرد: زمانی که مختومقلی فراغی درد عشق را چاشنی اشعار خود می‌کند به عطار شبیه بوده، زمانی که در اشعار خود پند و نصیحت می‌کند به سعدی و زمانی که عرفان ملایم در شعرش به کار می‌برد به مولوی و تنوع اشعارش به حافظ شبیه است.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مختومقلی فراغی تنها شاعری بوده که در میان ملل ترک از هویت قومی درآمده و به اوج هویت ملی رسیده و اکنون در کشورهای مختلف برای بزرگداشت این شاعر عارف جشنواره‌ها و فیستوال‌های مختلف برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: آنچه مهم است این است که در کشور ما کنگره و جشنواره و همایش‌های مختلفی به صورت خودجوش و مردمی برگزار شده و دولت تاکنون کار خاصی در این خصوص انجام نداده و نگرانی بنده این است که شخصیت این شاعر نیز توسط کشورهای دیگر مصادره شود.

شادمهر گفت: نیاز است اندیشه‌های مختومقلی فراغی در ارتباطات بین‌الملل تبیین شده تا این شاعر نیز مانند بسیاری از شخصیت‌های بزرگ کشور توسط دیگر کشورها مصادره نشود.

وی بیان کرد: مختومقلی فراغی ستیزه جو در برابر ظلم و آزادی بیان در مقابل ظالم داشت و باید این رفتارها الگویی برای مردم کشور ما باشد.

ابراهیم کلته استاد دانشگاه و محقق و پژوهشگر مختومقلی شناس در این همایش گفت: با واکاوی واژه ها، مفاهیم و تفکر جغرافیایی در شعر فراغی به دانش و آشنایی این شاعر عارف به علوم از جمله علوم طبیعی و جغرافیا پی می بریم.
وی افزود: مختومقلی اشعارش را با توجه به قرآن و جغرافیای طبیعی سروده  و به نور رحمت در آسمان و نصرت اشاره کرده است.

مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در سال هزار و ۷۳۳ میلادی برابر با سال هزار و ۱۱۲ هجری شمسی در روستای حاجی قوشان از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس متولد شد و پس از ۵۷ سال زندگی در کنار چشمه عباساری در دامنه رشته کوه سونگی داغی بین ایران و ترکمنستان درگذشت.

پیکر این شاعر برای دفن به روستای آق توقای در ۴۰ کیلومتری غرب مراوه‌تپه منتقل و در جوار آرامگاه پدرش دولت محمد آزادی به خاک سپرده شد.

اشعار این شاعر بزرگ ترکمن که در بین دیگر اقوام ایران زمین و دیگر ملل جهان، بلند آوازه شده، دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان شعر او تاکنون به چند زبان دنیا از جمله انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب