پنجشنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳
spot_img
خانهفرهنگیکتاب رمان ماتی خان از آثار استاد عبدالرحمن اونق جزو برترین کتاب...

کتاب رمان ماتی خان از آثار استاد عبدالرحمن اونق جزو برترین کتاب نثر معاصر ایران گردید

کتاب رمان ماتی خان از آثار استاد عبدالرحمن اونق جزو برترین کتاب نثر معاصر ایران گردید

فهرستی از برترین تازه‌های کتاب منتشرشده در اسفندماه ۱۳۹۸ در موضوع «ادبیات» با عنوان «اسفندنامه کتاب» معرفی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان ترکمن به نقل از روابط عمومی موسسه خانه کتاب، در اسفند ماه ۱۳۹۸ در گروه ادبیات زیرشاخه‌ نثر معاصر ۲۰۳ کتاب از سوی داوران بررسی شد که کتاب رمان ماتی خان از آثار استاد عبدالرحمن اونق جزو برترین کتاب نثر معاصر ایران گردید.

کتاب رمان ماتی خان به تازگی توسط نویسنده ترکمن، استاد عبدالرحمن اونق منتشر شده است.

این رمان که داستانی در سال‌های ابتدایی حکومت پهلوی اول را بازگو می‌کند به موضوع اسکان قبایل ترکمن در منطقه مرزی حاشیه رود اترک و ایجاد ایستگاه‌های انتظامی مرزبانی در کنار آنها اشاره دارد. این اتفاق با توجه به سابقه بد نیروهای نظامی دولتی در مواجهه با مردم این منطقه، این اتفاق برای آنها خبری ناخوشایند به شمار می‌رود. ماتی خان که ریش‌سفید یکی از قدیمی‌ترین این قبایل است در مواجهه با این اتفاق باید واکنشی نشان دهد و همین مساله داستان را به پیش می‌برد.

 

در بخشی از کتاب رمان ماتی خان می‌خوانیم:

ماتی‌خان کلاه پوستی‌اش را که تا روی ابروانش پایین آمده بود، عقب‌تر گذاشت و با دستمال، عرق پیشانی‌اش را پاک کرد و گفت: نایب چیز دیگری هم گفت. او گفت ما را یک سال از دادن مالیات معاف می‌کنه اما در عوض خرج ساختن برج مرزبانی بر عهده ماست. نایب حتماً از روی حساب این کار را کرده. در هر صورت فرقی نمی‌کرد، اگر مالیات را معاف هم نمی‌کردند، باز هم مجبور بودیم خودمان ساختمان مرزبانی را بسازیم.

بعد نگاهش را به جوانها دوخت و گفت: کار از فردا شروع می‌شه.

ملاطاغی با صدای بلند صلوات فرستاد و به مردم اجازه داد که به خانه‌هایشان بروند. مردم، اندیشناک و مشوش به خانه‌هایشان برگشتند. ماتی خان به دیواره آق اوی تکیه داد و نشست. ملاطاغی بعد از رفتن همه، در کنار ماتی خان نشست و گفت: ان شاالله که طوری نمی‌شه…

عبدالرحمن اونق متولد سال ۱۳۳۸ در روستای خواجه نفس در ترکمن‌صحراست. وی سابقه فعالیت به عنوان معلم و نیز مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در کارنامه خود دارد. از او پیش از این آثار مختلفی در ژانر داستانی از جمله راز خایرخوجه، آوای صحرا، حماسه گور اوغلی، در عمق شب‌های تار و.… منتشر شده است که برخی از آنها برنده جوایز متعددی در جشنواره‌های ادبی از جمله رشد شده است.

سوره مهر کتاب رمان ماتی‌خان را در ۴۱۶ صفحه با قیمت ۵۰هزار تومان منتشر کرده است.

 

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب