شنبه, اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاجتماعینشست فرهنگی- ادبی ترکمنان با محوریت پایان دوره مختومقلی خوانی در گرگان...

نشست فرهنگی- ادبی ترکمنان با محوریت پایان دوره مختومقلی خوانی در گرگان برگزار شد

نشست فرهنگی- ادبی ترکمنان با محوریت پایان دوره مختومقلی خوانی در گرگان برگزار شد

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن، این نشست با محوریت پایان دوره مختومقلی خوانی و رونمایی از کتابهای دایره المعارف گوگ تپه (اثر دکتر سارلی) و از خوارزم تا خزر (اثر استاد گل محمدی)، و اجرای برنامه های متنوع دیگر، با شکوه هرچه تمامتر در سالن فرعی تالار فخر الدین سعد گرگانی در عصر پنج شنبه 21 دی ماه 1402 برگزار گردید.

در این نشست فرهنگی و ادبی، استاد عظیمی، فعال دوره، خانم نیازی مدیر مسئول و دکتر سارلی مدرس دوره که پیام شاعر استاد عبدالرحیم اوراز (ترکمن افغانستانی مقیم ترکیه) را هم پخش کردند، استاد بغیازی مترجم دوره، استاد گل محمدی مولف کتاب، دکتر فجوری محقق تاریخ، دکتر محمدامین قرنجیک مدیر سایت دانشجویان ترکمن، استاد مجید آقی پور نویسنده پیشکسوت، سخنان ارزشمندی در باره مختومقلی فراغی و دوره‌ی آموزشی ارائه نمودند.

در ادامه ابراهیم پورقاز شاعر بندر ترکمن و جمال الدین صحته شاعر آق قلا، شعر خواندند و تعدادی از دانشجویان اشعاری از مختومقلی را قرائت نموده و سخنان تبریکانه خود را ارائه نمودند از جمله: خانم ها آهنگری، سونا آرخی، صفورا تاتاری، سولگین قلیچ تقانی، لطیفه کلته، بهاره ایری، لیلا گری و… اجرای موسیقی سنتی توسط گروه جمشید یارعلی که اشعاری از مختومقلی را می خواند، بخش دیگری از مراسم بود.

در پایان این نشست رونمایی از کتابهای دایره المعارف گوگ تپه (اثر دکتر سارلی) و از خوارزم تا خزر (اثر استاد گل محمدی) انجام شد. در این قسمت دکتر سارلی با اشاره به اینکه امشب شب شهادت هزاران ترکمن در قلعه مقاومت و ایثار گوگ تپه است سخنانی از واقعه تکان دهنده گوگ تپه بیان نمودند. سپس استاد گل محمدی در بازه کتاب ترکمن ها از خوارزم تا خزر و اهمیت مطالعه تاریخ ارائه کردند.

بخش پایانی جلسه، به اعطای مدرک رسمی پایان دوره مختومقلی خوانی اختصاص یافت به شرکت کنندگان در دوره مدرک معتبر تقدیم گردید.

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب