شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاجتماعینشست هم اندیشی ویژه نکوداشت مختومقلی فراغی برگزار شد

نشست هم اندیشی ویژه نکوداشت مختومقلی فراغی برگزار شد

نشست هم اندیشی ویژه نکوداشت مختومقلی فراغی برگزار شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، نخستین جلسه هم‌اندیشی نکوداشت و برپایی 289مین سالگرد تولد مختومقلی فراغی با حضور سید علی مهاجر معاون سیاسی، امنیتی اجتماعی استاندار گلستان، حسن بیارجمندی دستیار اقوام و مذاهب استاندار گلستان، محمد رعیت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی، نخبگان و فعالان فرهنگی و نمایندگان تشکل‌های مردمی ترکمن روز چهارشنبه 24 فروردین ماه در استانداری گلستان تشکیل شد.

در ابتدای جلسه «محمد رعیت» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان با آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان و عمل کردن به آموزه ها و برکات این ماه،گفت: مختومقلی فراغی چهره ای است که از وی به عنوان فردوسی ترکمن ها یاد می شود و دارای اندیشه ای والا و ژرف و مردمی و وحدت آفرین است.

وی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم سپردن فعالیت ها به تشکل های قانونی و تقویت بیش از پیش برنامه های مردم محور در اولویت است،گفت: امیدوارم بتوانیم امسال شاهد اجرای برنامه های منظم و توسعه بخشی باشیم و اندیشه ی این شاعر فرهیخته را به خوبی بخصوص برای نسل جوان تبیین کنیم.

رعیت همچنین با اشاره به اینکه ویژه برنامه برای نیمه ی دوم اردیبهشت ماه پیش بینی شده و ما در آن بازه ی زمانی میزبان اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هستیم و امکان حضور آن عزیزان را برای حضور در نکوداشت مختومقلی می توانیم  برنامه ریزی کنیم، افزود: در کنار برنامه های متعدد فرهنگی و پژوهشی و فرهنگ سازی ها؛ می توان در این دوره با بهره مندی از هنر ایرانی نقالی به زبان ترکمنی و یا زبان معیار؛ آموزه ها و اندیشه های این شاعر شهیر را با استفاده از ظرف هنر انتقال دهیم.

در ادامه «لقمان قربانی» فرماندار مراوه تپه نیز ضمن اشاره به اشعار مختومقلی فراغی و کلام وحدت آفرینش که همچون ضرب المثل در زندگی مردم جاری شده است، گفت: سفر ریاست جمهور و هیات دولت مردمی به استان گلستان و حضور وزیر ورزش و جوانان در آرامگاه مختومقلی فراغی؛ نشان از توجه ی خاصه ی دولت مردمی و انقلابی به وحدت اقوام است.

وی به برخی برنامه های پیش بینی شده اشاره کرد و گفت: نمایشگاه توانمندی اقتصادی و فرهنگی، دعوت از مهمانان ملی، شب شعر و تفسیر اشعار مختومقلی، مسابقات فرهنگی و ورزشی بخشی از برنامه های متمرکز نکوداشت مختومقلی فراغی است.

سپس «سید علی مهاجر» معاون سیاسی، امنیتی اجتماعی استاندار گلستان با اشاره به اینکه برای اجرای یک برنامه ی با کیفیت و بهتر از سالیان گذشته نیازمند یک ساختار مناسب و نیز تشکیل کمیته های تخصصی هستیم.

وی همچنین به ضرورت احصاء نقاط قوت و ضعف ادوار گذشته برپایی نکوداشت مختومقلی فراغی تاکید کرد و گفت: باعث افتخار است شاعر عارفی با این وسعت اندیشه در منطقه ما زیست می کرده  و امیدوارم در حد توان و برنامه ریزی مناسب بتوانیم برنامه ی شایسته ای را اجرا کنیم.

مهاجر در ادامه به اعلام حمایت استاندار انقلابی از برپایی نکوداشت مختومقلی فراغی اشاره کرد و افزود: امیدوارم بتوانیم دبیرخانه دائمی برای این شاعر وحدت آفرین و اندیشمند برپا کنیم و در طول سال به اندیشه های این چهره ی شهیر استان بپردازیم و معتقدم هر چه به چهره هایی چون مختومقلی شاعر ایرانی ترکمن بپردازیم، به هویت فرهنگی خودمان بها داده ایم.

همچنین در این جلسه «حسن بیارجمندی» دستیار اقوام و مذاهب استاندار گلستان، گفت: در گام دوم انقلاب اسلامی و در مسیر تمدن بزرگ اسلامی به سر می بریم و از اولین همایش های فرهنگی دولت جهادی و انقلابی در استان گلستان، نکوداشت مختومقلی فراغی با اندیشه های وحدت بخش است.

وی با اشاره به اینکه یکی از رسالت های مهم انجمن ها و تشکل های ادبی ترکمن؛ جهاد تبیین اندیشه ها و افکار مختومقلی فراغی به خصوص برای نسل جوان است، افزود: از اشعار و افکار وحدت آفرین این شاعر ایرانی ترکمن در مسیر بسط و گسترش تمدن بزرگ اسلامی می توان بهره مند شویم و با برنامه ریزی صحیح و تشکیل دبیرخانه دائمی برای بیان وطن پرستی، انسجام و اندیشه وی بکوشیم.

گفتنی است در این نشست، نخبگان و مسئولان تشکل های مردمی و ادبی ترکمن حاضر در این نشست نیز ضمن ارائه تجربه ها و پیشنهاد های خود؛ در خصوص مواردی چون، برپایی رویدادهای علمی و پژوهشی، سایت گردشگری مختومقلی، تبیین اندیشه مختومقلی در قالب هنر، نیازهای زیرساخت آرامگاه مختومقلی و … مطالبی را عنوان کردند.

یادآوری می‌شود، «مختومقلی فراغی» شاعر و عارف ترکمن در سال ۱۷۳۳ میلادی برابر با سال ۱۱۱۲ شمسی در روستای حاجی قوشان از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس متولد شد و پس از ۵۷ سال زندگی در کنار چشمه عباساری در دامنه رشته کوه سونگی داغی بین ایران و ترکمنستان درگذشت. پیکر این شاعر برای دفن به روستای آق توقای در ۴۰ کیلومتری غرب مراوه‌تپه در منتهی الیه شرق استان گلستان منتقل و در جوار آرامگاه پدرش دولت محمد آزادی به خاک سپرده شد.

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب