پنجشنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳
spot_img
خانهگزارشپدیده شگفت انگیز و طبیعی در حوضچه گلفشان نفتلیجه

پدیده شگفت انگیز و طبیعی در حوضچه گلفشان نفتلیجه

رنگ بنفش این حوضچه به تازگی ایجاد شده و طی سال های گذشته به این شکل نبوده. در استان گلستان چندین مورد گلفشان وجود دارد ولی این گلفشان یکی از خاص ترین و زیباترین موارد است.

این گلفشان از اول مهر ماه تا اواخر فروردین به رنگ سرخ و صورتی است.

حوضچه آب بنفش در دهستان گلفشان نفتلیجه، در یکی از دهستان های شهرستان گمیشان در استان گلستان ایران قرار دارد. پدیده ای نادر و طبیعی که نباید فرصت منحصر به فرد برای جذب گردشگران به این منطقه بی نظیر را از دست داد و می توان با اندک توجهی گردشگران ایرانی و خارجی را به این جای دیدنی، دعوت کرد.

تغییر رنگ حوضچه گلفشان به رنگ های صورتی و بنفش که حدود ۸ متر ارتفاع و ۵۰۰ متر قطر دارد، فرصتی است که علاوه بر افزایش رونق گردشگری، به واسطه خاصیت درمانی این حوضچه می توان پای علاقمندان به توریسم درمانی را هم به این منطقه گشود.

این حوضچه بر اثر فرونشست ریخت شناسی به صورت قیف پلکانی در آمده است که در وسط آن چند نقطه دایره تو در تو که محل خروج گاز است، در حال جوشش دیده می شود.

اگر چه قدرت زیادی در گل افشان ها نهفته است و پیام خوبی از وضعیت فعالیت درونی زمین به ما می دهند ولی از نظر میزان و ترکیب گاز، غلظت گل، شکل، اندازه، خاصیت درمانی، داشتن حباب، وسعت و… به قدری با هم متفاوت هستند که انسان را حیرت زده می کنند.

در اطراف حوضچه نفتلیجه بوی نفت خام به مشام می رسد که احتمال ارتباط آن با منابع نفت و گاز دریای خزر را در ذهنمان ایجاد می کند؛ این گلفشان یکی از پدیده های نادر زمین شناسی به حساب می آید و از دیدگاه گردشگری جایگاه ممتازی را به خود داده است.

این روزها کسانی که به این مکان دیدنی سر می زنند شاهد تغییر رنگ آب به رنگ بنفش هستند؛ این اتفاق با چشم غیر مسلح و بدون هیچ ابزار خاص ثابت می کند که این دشت ها سرشار از کانی ید هستند و قیمت هر کیلو از این ماده ارزشمند در سال های اخیر بین ۲۵ تا ۶۵ دلار در نوسال بوده است.

پس می توان گفت که این اتفاق شگفت انگیز اثبات کرده که سرمایه های خدادادی گلستان به درختان و جنگل های هیرکانی دامنه های جنوبی و یا ماهیان خاویاری دریای خزر و خلیج گرگان محدود نمی شود.

هم اکنون بهره برداری از گلفشان های استان گلستان محدود به ساکنان بومی می شود و آن ها سالهاست که از این پدیده طبیعی و نادر برای درمان بیماری هایی همچون دردهای مفاصل و ستون فقرات و سفتی مفاصل، بیماری های عصبی، مراحل اولیه تنگی عروقی و انقباضات عضلانی استفاده می کنند.

پس بیاییم همه با هم این جاذبه گردشگری را به دیگران معرفی کنیم تا بتوانیم هم صنعت گردشگری را در کشورمان رونق دهیم و هم این حوضچه درمانی را به علاقمندان به توریسم درمانی معرفی کنیم.

گلفشان نفتلیجه در محدوده شمال شهر گمش تپه در استان گلستان واقع شده است.

منبع: پارس توریسم

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب