شنبه, اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳
spot_img
خانهترکمنستانموافقت ترکمنستان با ایجاد سرکنسولگری در گرگان

موافقت ترکمنستان با ایجاد سرکنسولگری در گرگان

موافقت ترکمنستان با ایجاد سرکنسولگری در گرگان

استاندار گلستان برای گسترش مراودات تجاری با همسایگان، سه‌شنبه چهارم مهر به همراه تعدادی از مسوولان استان راهی ترکمنستان شد تا مقدمات عملیاتی‌شدن تفاهم نامه همکاری بین این گلستان و استان «بالکان‌آباد» ترکمنستان فراهم شود.

استاندار گلستان گفت: یکی از توافقات خوبی که در سفر به ترکمنستان انجام شد، ایجاد کنسولگری ترکمنستان در گرگان است که مقرر شد وزارت امور خارجه دو طرف موضوع را با جدیت دنبال کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن به نقل از فارس، علی‌‌محمد زنگانه در خصوص دیدارش با قائم مقام وزیر امور خارجه ترکمنستان در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: جلسه دو ساعته‌ای را با قائم مقام وزیر امور خارجه ترکمنستان برگزار کردیم.

وی ادامه داد: یکی از توافقات خوبی که انجام شد، ایجاد کنسولگری ترکمنستان در گرگان است که مقرر شد وزارت امور خارجه دو طرف موضوع را با جدیت دنبال کنند.

استاندار گلستان بیان کرد: موضوع تردد مسافری و ایجاد ظرفیت تجارت چمدانی از طریق مرز اینچه‌برون به صورت جدی مطرح و در دستور کار رسیدگی دو طرف قرار گرفت.

زنگانه بیان کرد: مشکل روادید تجار و بازرگانان در این جلسه مطرح شد و مقرر شد این امر از طریق سفارتخانه ترکمنستان تسهیل شود و مقرر شد صدور ویزای ۱۴ روزه را در دستور کارشان قرار دهند.

وی ادامه داد: موضوعات محیط زیستی و موضوعات مختلف رفع مشکلات رانندگان نیز مطرح شد و همچنین مقرر شد الگوی موفق ایجاد خانه تجارت در اختیار ما قرار گیرد تا زمینه تبادل‌های تجاری را بیش از گذشته فراهم کنیم.

استاندار گلستان تصریح کرد: مقرر شد نمایشگاه مشترک تخصصی برگزار شود که شرایط حضور تجار ترکمنستان را فراهم کنیم و از طرف دیگر تجار گلستانی نیز در نمایشگاه پیش رو که یک ماه آینده در ترکمنستان برگزار می‌شود با در اختیار داشتن یک غرفه شرکت خواهند کرد.

زنگانه بیان کرد: موضوعات مربوط به توسعه گردشگری از طریق ظرفیت بندرترکمن و بندر ترکمن باشی به صورت جدی مرور شد، ایجاد بزرگراه بین بندرترکمن باشی تا اینچه‌برون به عنوان یکی از پروژه‌های راهبردی مسیر شمال به جنوب در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: همچنین موضوع مربوط به تالاب گمیشان به عنوان تالاب مشترک مطرح و اقدامات مشترک برای احیای تالاب در دستور کار قرار گرفت.

استاندار گلستان تصریح کرد: یک ماه آینده برنامه‌ای را برای حضور ریش سفیدان در استان بالکان آباد برگزار خواهد شد و مقرر شد در این برنامه‌ مسائل فرهنگی بخصوص مباحث مرتبط با گرامیداشت شاعر شهید ترکمن مخدومقلی فراغی بررسی و بین دو طرف مطرح شود.

زنگانه بیان کرد: موضوع ریزگردها نیز در این جلسه مطرح شد و ما عزم جدی‌تری را نسبت به سفرهای قبلی از سوی کشور ترکنستان می‌بینیم و امیدواریم در آینده اقدامات بسیار خوبی را از طرف مقابل ببینیم تا شاهد اتفاقات مثبت در منطقه باشیم.

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب