یکشنبه, اردیبهشت ۱۶, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاجتماعیمختومقلی فراغی شخصیت ماندگار ترکمن در ادبیات جهان /به مناسبت سیصدمین سالگرد...

مختومقلی فراغی شخصیت ماندگار ترکمن در ادبیات جهان /به مناسبت سیصدمین سالگرد مختومقلی فراغی

مختومقلی فراغی شخصیت ماندگار ترکمن در ادبیات جهان

به مناسبت سیصدمین سالگرد مختومقلی فراغی

میراثی که ملت ها را به هم پیوند می دهد.

سیاست فرهنگی ترکمنستان تحت رهبری مدیرانه قربانقلی بردی محمدف رهبر ملی مردم ترکمن رئیس شورای مصلحت خلق» ترکمنستان و سردار بردی محمدف رئیس جمهور محترم ترکمنستان با موفقیت در حال اجراست در نتیجه، خلاقیت شاعران و فیلسوفان بزرگ ترکمن به طور گسترده و عمیق در ترکمنستان و در خارج از کشور بصورت علمی مورد بررسی و تحقیق قرار می گیرد.

بر همین اساس، به ابتکار رئیس جمهور محترم ترکمنستان سال 2024 تحت عنوان سال مختومقلی فراغی، دنیای بیکران فهم و فراست اعلان گردید. این سنه خجسته و پرشکوه با برنامه رویدادهای پیش بینی شده در رابطه با بزرگداشت سیصدمین سالگرد تولد مختومقلی فراغی شاعر نکته دان و متفکر بزرگ مشرق زمین و بنیانگذار ادبیات کلاسیک ترکمن مصادف گردید. بدین مناسبت، در حال حاضر در ترکمنستان و سایر کشورهای جهان نشست ها همایشات مراسم های معرفی این شخصیت بزرگ و رویدادهای خلاقانه مربوط به بزرگداشت مقام شامخ مختومقلی فراغی برگزار می شود.

فلسفه زندگی سنتهای معقول ارزشهای والای معنوی و انسانی مردم ترکمن و همچنین آرزوی داشتن دولتی قوی و سعادتمند در اشعار غنی و همه جانبه شاعر شهیر ترکمن از جایگاه ویژه ای برخوردار است. آرزوهای نیک شاعر در دوره کنونی تحقق می یابند. اندیشه ها و ایده های بشر دوستانه مختومقلی پایه های سیاست دولتی ترکمنستان مستقل و همیشه بی طرف را تشکیل می دهند. آرکاداغ قهرمان، رهبر ملی مردم ترکمن رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان رئیس انجمن بشر دوستانه ترکمنهای جهان در شعر خود تحت عنوان مختومقلی فراغی دنیای بیکران فهم و فراست چنین بیان می کنند

خادم وفادار دنیای شعر و شاعری

مختومقلی فراغی دنیای بیکران فهم و فراست.

اعتبار عهد و پیمان های مستحکم و پابرجا

مختومقلی فراغی دنیای بیکران فهم و فراست.

در سه قرن گذشته راه سترگی را پیموده است

او خدمتگذار صادق و درستکار بشریت است.

در همه حال و همه جا همان مختومقلی است

عالی جناب فراغی دنیای بیکران فهم و فراست.

همان طور که از محتوای شعر بر می آید مختومقلی فراغی شاعر برجسته کلاسیک و متفکر مشرق زمین در دنیای ادبیات جهان از عزت و اعتبار بس والایی برخوردار است. درست به همین دلیل و به منظور ترویج گسترده میراث ادبی این شاعر بزرگ، کنفرانس ها، مراسم های معرفی و نشست های خلاقانه در بسیاری از کشورها برگزار می شود.

وجود مقبره مختومقلی فراغی و پدر بزرگوارش دولت محمد آزادی در جمهوری اسلامی ایران و اعزام هر ساله هیئت های بلند پایه از میهن عزیزمان برای زیارت و ادای احترام به مقبره این اشخاص بزرگ مایه افتخار و غرور تمامی ترکمن های جهان است.

آرکاداغ گرامی رهبر ملی مردم ترکمن رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان در چارچوب سفر کاری خود به جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 30 الی 31 می 2023 با جناب سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و دیگر مسئولین سیاسی و دولتی این کشور دیدار کردند. سفرهای متقابل سران دو کشور همچنین دیدارها و گفتگوهای انجام شده در چارچوب این سفرها، تحرک خاصی به گسترش هر چه بیشتر همکاری ها بخشیده و سهم بسزایی در ارتقای کیفی سطح روابط دوستانه – برادرانه ترکمنستان و ایران داشته است. همچنین قربانقلی بردی محمدف رهبر ملی مردم ترکمن رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران دیدار کردند در این دیدار حضرت آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان نمودند که با در نظر داشت تعداد کثیری از دانشمندان و شاعرانی که در سرزمین ما بین دو رود اترک و جیحون به سر می بردند و شهره عالم بودند و همچنین وجود آرامگاه های مختومقلی فراغی و دولت محمد آزادی در خاک ایران، توجه ویژه ای به اماکن و امکانات فرهنگی داده شود.

اقدامات مشترک در این زمینه در انسجام دو ملت و غنی سازی دنیای معنوی آنها حایز اهمیت است. ترکمنستان و ایران در راستای فعال سازی هر چه بیشتر همکاریهای مثمر ثمر و همچنین گسترش روابط در زمینه های علم و آموزش، فرهنگ، بهداشت و محیط زیست آمادگی خود را اعلام می دارند.

شایان ذکر است که در قلمرو جمهوری اسلامی ایران به مقام شامخ ادبی مختومقلی فراغی ارزش و احترام والایی می گذارند.

رونمایی از مجسمه جدید مختومقلی فراغی شاعر و نکته دان شهیر ترکمن در ماه مه سال 2021 در یکی از میادین ورودی شهر گنبد کاووس در استان گلستان دال بر گفته های فوق میباشد. اینکه مجسمه شاعر رو به سوی روستای حاجی غوشان محل تولد خود وی قرار داده شده است جلوه خاصی به این بنای یادبود میبخشد این خود نشانگر عزت و اعتبار والای مختومقلی در خاک ایران بوده و باعث تحکیم هرچه بیشتر روابط فرهنگی دو کشور خواهد شد.

سردار بردی محمداف رئیس جمهور محترم ترکمنستان در سخنرانی خود در هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سپتامبر 2023 در ارتباط با سیصدمین سالگرد مختومقلی فراغی با اشاره به بیت زیر از مختومقلی فراغی

آدمی در خواب و بیداری از یاد نخواهد برد

هر آنچه که از ته دل میل به انجام کاری داشته باشد.

چنین اظهار داشتند این شاعر برجسته کلاسیک مردم جهان را به صلح آرامش و همکاری فرا می خواند. همچنین رئیس جمهور ترکمنستان با تاکید بر اینکه که میتوان هرگونه سوء تفاهمی را با گفتگو حل کرد مفهوم گفتگو ضامن صلح» را مطرح نمودند. همچنین سردار بردی محمدف رئیس جمهور ترکمنستان خاطر نشان کردند که این مفهوم پایه اصلی راهبرد سیاست خارجی ترکمنستان مستقل و همیشه بی طرف می باشد.

فرصت را مغتنم شمرده از روسای جمهور ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران و همچنین مقامات عالی رتبه دو کشور به خاطر تلاشهای بی دریغ آنان در زمینه تحکیم هر چه بیشتر روابط برادرانه میان دو کشور تشکر و قدردانی نموده و برای ایشان آرزوی موفقیت داریم.

تهیه کننده :مقاله سرکنسولگری ترکمنستان در جمهوری اسلامی ایران (شهر مشهد مقدس)

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب