شنبه, اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاجتماعیمهندس آنا آخوندی درگذشت

مهندس آنا آخوندی درگذشت

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن، مهندس آنا آخوندی  صبح سه شنبه هفتم شهریور ماه ۱۴۰۲ در سن ۹۱ سالگی دار فانی رو وداع گفتند.

ایشان متولد ۱۳۱۳ و زاده گمیش تپه و لذا ساکن تهران هستند .نامبرده از مفاخر و همچنین یکی از چهره های ماندگار دنیای علمی ،معماری و فنی ایران می باشد.از افتخارات این عالم بزرگ مرد فرزانه و ماندگار ترکمن ساخت سد وشمگیر، در گلستان و سد منجیل در گیلان و چندین پروژه بزرگ در ایران و کشورهای همسایه میتوان نام برد.

روحش شاد و یادش گرامی.

نوشتاری از دکتر ارازمحمد سارلی، در مورد مهندس آنا آخوندی و نگاهی به فعالیت های ایشان

مهندس آنا آخوندی، متولد ۱۳۱۳ش گمیش تپه، تحصیلات ابتدایی را در کوموش  دپه خواند، همچنین در ادامه به گنبد آمد و سپس دو سال آخر متوسطه را با حمایت یکی از افراد متشخص #ترکمن ساکن تهران قلیچ محمد(قیششان داده)  محمد نیازی در دارالفنون تهران به اتمام رسانید. او در سال ۱۳۳۲ وارد دانشگاه فنی مهندسی  گردید و در ۱۳۳۶ به اتمام رسانید. پس از آن به فرانسه رفت و در دانشکده پلی تکنیک دوره‌ی تخصص را طی نمود.او با بازگشت به ایران به تدریس در دانشگاه امیرکبیر تهران مشغول گردید. او در این سالها با سرکارخانم “ایران” دختر قلیچ محمد محمد نیازی ازدواج نمود که حاصل آن دو فرزند به نام های کامیلیا و کامبیز  بود که بعدها اولی مقیم فرانسه گردید و دومی در امریکا اقامت گزید.

نام او به عنوان یکی از پیشگامان تحصیل در بین ترکمنان ایران در کتاب “گرگان و دشت” اثر اسدالله معینی آمده است.

وی با تاسیس شرکت ساختمانی ” پارس کنسولت” در سال ۱۳۴۰ش جهش بزرگ اقتصادی را کسب نمود. این شرکت که در تهران در ساختمان نه طبقه ای در خیابان آبان قرار داشت، در استان های مختلف ایران  شعبه هایی دایر نموده به احداث سد، زه کشی و آب بندان و… مبادرت نمود که سد پیشین بلوچستان و زهکشی های زهک در سیستان از جمله‌ی آن به شمار می رود.  البته نباید فراموش کرد که مهندس بیژن محمد نیازی همواره چه در داخل و چه در خارج مدیر پروژه های پارس کنسولت بودند. شایان ذکر است که وی به فرهنگ و ادب ترکمن بسیار علاقمند بود. بدین سبب، بنا به اظهار خود ایشان به یکی از فعالان فرهنگی ترکمن(ا.گ) با تامین هزینه، ماموریت داد تا اشیاء و زیورآلات نفس ترکمنی را از سراسر مناطق ترکمن نشین در ترکمن صحرا، جرگلان، مشهد و تربیت جام جمع آوری و تحویل نمایند.

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب