جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاجتماعیمراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی در ساری برگزار شد + تصاویر

مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی در ساری برگزار شد + تصاویر

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان ترکمن، استارت و شروع برنامه های هفته بزرگداشت مختومقلی فراغی از ساری، مرکز استان مازندران آغاز گردید.

در روز چهارشنبه ششم اردیبهشت در هوایی بارانی ساری میزبان اهل فرهنگ و ادب ترکمن صحرا در گرامیداشت نکوداشت دویست و هشتادو چهارمین سالروز تولد شاعر شهیر ترکمن،  مختومقلی فراغی بود.

احد جاودانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در آئین نکوداشت دویست و هشتادو چهارمین سالروز مختومقلی فراغی از شعرای ایرانی ترکمن تبار که به همت دانشجویان ترکمن و به میزبانی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ساری برگزارشد، اظهار داشت: این نشست ها، گردهمایی ها و دورهم جمع شدن ها برای تکریم و تجلیل شخصیتی است که توانست در عرصه ادبیات  و اجتماع اثرگذار باشد.

 وی با بیان اینکه برگزاری این همایش ها به نوعی معرفی درست الگوهای علمی و ادبی به جامعه خواهد بود، افزود: با برگزاری این آئین های بزرگداشت، ارزش ها و مفاخر و مشاهیر به نسل حال و آینده معرفی می شوند.

 جاودانی با بیان اینکه مختومقلی فراغی به عنوان یک نخبه اثرگذار در جمع همه علاقه مندان به ادبیات و کنش گران در عرصه ادبیات و اجتماع شهره است، گفت: بررسی زندگی و ارتباط این شاعر ارزشمند با متن جامعه، بیگانه نبودن یک نخبه و نویسنده یک خالق اثر ادبی با جامعه خود شایسته تقدیر است.

 وی با اشاره به اینکه در بین شعرا و ادبا، بزرگانی داشته و داریم که آثار ماندگاری خلق کردند وتولیدات خوبی از این مفاخر در نمایشگاه های کتاب مشاهده می شوند که باید چسبندگی این مشاهیر و مفاخربا جامعه بررسی شود، اظهار داشت: پیوست این شاعر و زندگی مختومقلی در بین مردم موجب ماندگاری وی شد.

 جاودانی اذعان داشت: خلق آثار ادبی در زندگی سرشار از مصائب در یک محیط درگیر با مسایل سیاسی و اجتماعی و برخورداری از سطح زندگی پائین  می تواند الگوی بزرگی برای هنرمندان امروزی جهت خلق آثار فاخر باشد.

 وی با بیان اینکه مختومقلی اشعار زیادی را سروده و درمیان ترکمن‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد، گفت: مختومقلی یک دگرگونی عظیمی در ادبیات ترکمنی به وجود آورد.

حمیدرضا عشریه، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز مازندران  نیز در این همایش با بیان اینکه مختومقلی فراغی از سرمایه های اجتماعی، معنوی و فرهنگی ایران اسلامی محسوب می شود، عنوان داشت: نکوداشت بزرگان علمی، هنری، دینی و… به معنای تکریم و تجلیل از دانایی و تلاش صادقانه مردان و زنان فرهیخته این مرزو بوم است.

وی با اشاره به اینکه مختومقلی شاعر عارفی بوده که درخصوص جهان اسلام، انسان، ظلم ستیزی، دوری از تعلقات دنیوی، دوستی با اهل بیت(علیهم السلام)، همبستگی و وحدت سخن می گفت، اظهار داشت: اشعار این شاعر با خداپرستی، ترک هوای نفس، خلوص، صداقت و محبت همراه است.

عشریه به محبوبیت مختومقلی در نزد ترکمن ها و مسلمانان اشاره کرد و اذعان داشت: پاسداشت خوبی ها و پاکی ها که در اشعار مختومقلی مشهود است، مرز، نژاد، زبان و اقلیم نمی شناسد چرا که همه مردم به این افکار علاقه مند هستند.

وی با بیان اینکه هرساله همایش های متعددی در راستای نکوداشت مختومقلی در سراسر کشور به ویژه استان گلستان برگزار می شود، گفت: همایش هایی با هدف بزرگداشت شخصیت های علمی و فرهنگی همانند نیما یوشیج، طالب آملی، امیرپازواری، سلمان هراتی، سیدعلما، شیخ فضل الله نوری و…  هرساله از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ساری برگزار می شود که خروجی این همایش ها در قالب کتاب در اختیار علاقه مندان و پژوهشگران قرار گرفته است.

عشریه با بیان اینکه برگزاری همایش هایی نظیر همایش نکوداشت مختومقلی فراغی موجب انسجام، همدلی و وحدت اقوام های مختلف با یکدیگر می شود، بیان داشت: فرهنگ و آداب و رسوم مشترکی بین اقوام وجود دارد که در مواجه با جهانی سازی باید فرهنگ قومیت ها را تقویت کرد.

وی با بیان اینکه اشعار مختومقلی تحول عظیمی در زبان ترکمنی ایجاد کرد، ابراز امیدواری کرد: برگزاری این همایش ها در ساری تداوم داشته باشد.

حضور فرهیختگان و اهل فرهنگ و ادب ترکمن از استان گلستان
حضور فرهیختگان و اهل فرهنگ و ادب ترکمن از استان گلستان

 

 

حمیدرضا عشریه، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز مازندران
حمیدرضا عشریه، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز مازندران

 

 

على اصغر یوسف نژاد نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی
على اصغر یوسف نژاد نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی

 

 

احد جاودانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران
احد جاودانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران

 

 

شاعر ترکمن، رحمانقلی توماج از آق قلا
شاعر ترکمن، رحمانقلی توماج از آق قلا

 

موسیقی سنتی ترکمن
موسیقی سنتی ترکمن

 

پذیرایی از میهمانان با شیرینی سنتی ترکمنی
پذیرایی از میهمانان با شیرینی سنتی ترکمنی

 

 

شاعر ترکمن، کریم شاهین پر از گنبدکاووس
شاعر ترکمن، کریم شاهین پر از گنبدکاووس

 

 

مجری مراسم به زبان ترکمنی
مجری مراسم به زبان ترکمنی

 

 

 

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب