پنجشنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳
spot_img
خانهدانشجوییرونمایی از کتاب زبان و ادبیات ترکمنی در دانشگاه پیام نور گنبدکاووس

رونمایی از کتاب زبان و ادبیات ترکمنی در دانشگاه پیام نور گنبدکاووس

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان ترکمن، آیین رونمایی از کتاب زبان و ادبیات ترکمنی صبح پنجشنبه ۳۰ شهریورماه با حضور معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس ،اعضای شورای اسلامی شهر، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ، چهره های سرشناس فرهنگی و ادبی ، اساتید و دانشجویان علاقمند به حوزه ادبیات در محل سالن اجتماعات دانشگاه پیام نور گنبدکاووس برگزار شد.

رئیس دانشگاه پیام نور گلستات و گنبدکاووس در آیین رونمایی با تاکید بر لزوم توجه به فرهنگ های اقوام ایرانی گفت: هر قومی دستاوردی برای آشکار کردن توانایی و استعداد های بشری دارد و برای شناخت ابعاد گوناگون و توانایی ها و استعدادها نیازمند بررسی و کنکاش هستند.

دکتر سید بهروز نهضتی اظهارداشت: ۱۸ سال پیش و در همایش تجلیل از شاعر شهیر ترکمن مختومقلی فراغی استارت آموزش زبان و ادبیات ترکمنی در دانشگاه پیام نور گنبدکاووس زده شد و با کسب مجوز از وزارت علوم در مرداد ۹۵ سفارش تهیه و تالیف کتاب آموزش زبان و ادبیات ترکمنی داده شد.
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور ضمن تقدیر از مولفین این کتاب افزود : از سال تحصیلی آتی ۲ واحد درس اختیاری برای آشنایی با زبان و ادبیات ترکمن در این دانشگاه راه اندازی خواهد شد.

وی صیانت، وحدت و نزدیک شدن فرهنگ های اقوام ایران اسلامی را از جمله راهکارهای مقابله با تهاجم فرهنگی غرب عنوان کرد افزود: این کتاب آموزشی همچون سایر کتب آموزشی کشور توسط کارشناسان اهل فن نقد و مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس ضمن تقدیر از پیگیری و اجرای طرح تدریس زبان و ادبیات ترکمن توسط سید بهروز نهضتی در دانشگاه پیام نور گنبد طی سخنانی گفت: مجموعه نظام و دولت تدبیر و امید نگاه ویژه ای به مطالبات اقوام بخصوص در بحث احیاء و هویت بخشی به فرهنگ ها دارند.

عبدالقدیر کریمی افزود: به تعبیر مقام معظم رهبری همدلی، اتحاد و انسجام موجود در بین اقوام این شهرستان یک مدل کشوری است و از شاخص های مثبت برخوردار است.

وی با بیان این که همه ما باید به زبان رسمی و مادری خود افتخار کنیم اظهار داشت : اجرایی شدن این گونه طرح های فرهنگی و ادبی موجب بالندگی و فعال شدن ظرفیت های فرهنگی شهرستان و نزدیک تر شدن اقوام و فرهنگ ها به یکدیگر می شود.

وی افزود: اقوام مختلف ساکن در این شهرستان از مشترکات و ویژه گی های فرهنگی زیادی برخوردارند و می توان از این پتانسیل ها در راستای تبیین وحدت ، توسعه و عمران شهرستان استفاده کرد.

گفتنی است کتاب زبان و ادبیات ترکمنی براساس زبان معیار ترکمن و قواعد دستوری با رسم الخط فارسی در چهار فصل واج شناسی، ساخت واژه، نحو و ادبیات ترکمن به منظور ارائه یک بسته آموزشی پیشنهادی در قالب یک درس اختیاری در دانشگاه پیام نور تهیه و تالیف شده است.

دانشجویان علاقمند به ادبیات ترکمنی ازطریق این کتاب با دستور زبان ادبیات مقدماتی ترکمن آشنا شده و قادر به خواندن و نوشتن به زبان ترکمن خواهند بود.

این کتاب آموزشی به همت دکتر سید بهروز نهضتی رئیس و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور گلستان و توسط اساتید ادبیات ترکمن ابراهیم بدخشان، عبدالقهار صوفی راد، آنادردی عنصری و قربان صحت بدخشان به رشته تحریر در آمده است.

گزارش از: مصطفی صبوحی

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب