دوشنبه, اردیبهشت ۳, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاجتماعیتالاب گل‌فشان «قارن یارق»

تالاب گل‌فشان «قارن یارق»

در فاصله 2 کیلومتری شمال شرقی روستای سقرتپه ( از توابع بخش گلدشت شهرستان گمیشان) تپه باستانی و طبیعی قارن یارق قرار دارد. این تپه که منظره طبیعی بسیار زیبایی علی الخصوص در فصل بهار دارد به باور کارشناسان یگ گل افشان طبیعی بوده است که در طی هزاران سال فعالیت گل افشانی مقادیر زیادی گل از اعماق زمین به بیرون آورده و شکل امروزی را به خود گرفته است.
این تپه بسیار زیبا مساحتی در حدود 45 هکتار دارد و دارای یک تپه ی کوچک در وسط می باشد و اطراف آن را نیز آب فرا می گیرد به طوری که تپه ی مذکور در بیشتر ایام سال به صورت جزیره ای زیبا در می آید و تنها در اواسط فصل تابستان با تبخیر آب های اطراف امکان رفتن به تپه وسط میسر می شود و همان زمان نیز بهترین زمان برای جمع آوری نمک از این تپه ی دیدنی است. نمک موجود در این تپه بسیار تمیز و دارای طعم خوب نسبت به نمکهای موجود در بازار است و تا همین چند سال پیش بیشتر اهالی منطقه نمک مصرفی خود را از این تپه فراهم می نمودند که با بحث ید دار نمودن نمک و تبلیغات مراکز بهداشتی برای مصرف نکردن نمک های بدون ید دیگر استفاده از نمک این تپه به صورت کاملا محسوسی کاهش یافته است.
در فصل بهار تپه قارن یارق میزبان خیل عظیمی از دوستداران طبیعت می باشد و بخصوص در روز 13 بدر هر سال شاهد هجوم خانواده های بسیار به این مکان هستیم که متاسفانه به موضوع پاکیزگی محیط کمتر اهمیت می دهند و زباله های خود را در این مکان زیبا رها می کنند. امیدواریم که فرهنگ طبیعت گردی و استفاده ی بهینه از طبیعت را یاد گرفته ، به فرزندان خود نیز آموزش دهیم.
اخیرا جاده ای شنی از روستای سقرتپه تا تپه قارن یارق کشیده است تا رفت و آمد مردم راحت تر انجام گیرد.
همه ی شما دوستان را به دیدن این مکان زیبا دعوت می کنیم.

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب