دوشنبه, اردیبهشت ۳, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاجتماعیبانوی ترکمن بر بام ایران/ كوهنوردی هنر و شيوه زندگی كردن است

بانوی ترکمن بر بام ایران/ کوهنوردی هنر و شیوه زندگی کردن است

بانوی ترکمن بر بام ایران/ کوهنوردی هنر و شیوه زندگی کردن است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن به نقل از ترکمن سسی، عایشه کامیاب ، بانوی ترکمن کوهنورد از روستای عطا آباد شهرستان آق قلا در استان گلستان است که توانسته است در یک سال اخیر 2 بار قله دماوند را فتح کند.

کوهنوردی تمرین زندگی کردن و تمرین شاد بودن و لذت بردن از زندگی است.

کوهنوردی آموزش بزرگ بودن در عین افتادگی و تواضع است. بسیاری از مردم تصورشان این است که کوهنوردی، پوشیدن یک جفت کفش و لباس مناسب و رفتن به کوه و گرفتن یک عکس یادگاری است. اما این تصور کاملا غلط است.

می توان چنین بیان کرد که قدم گذاشتن با عشق بر روی میخ های استوار زمین و لذت بردن از زیبایی و عظمت کوه، یک تفسیر زیبا در رابطه با زندگی انسان و این ورزش می باشد.

کوه مظهر استقامت، مقاومت، بردباری و صبر است و ورزش کوهنوردی جزو رشته های پرطرفدار مردم دنیاست. کوه به ما درس شجاعت، صفا و صمیمیت می آموزند. هنگامی که بر دامنه کوه گام می گذاریم، نیروی عجیبی با حس موفقیت و پیروزی وجود انسان را در بر می گیرد و با هر قدمی پی می بریم که سرافرازی کوه بیشتر در ما متبلور می شود.

در کوه انسان به عظمت هستی و قدرت لایزال پروردگار بیشتر پی می برد وهر انسان عاقل و متفکری را به یاد سوره “اعراف” می اندازد که می فرماید “ای انسان برای تو زمین و آسمان و آنچه در خشکی ها و در دریاهاست آفریدیم تا از آن لذت ببری”.

آری، قدم زدن در میان گل‌ها، درختان و سبزه‌های خوش بو، مشاهده پرندگان و جانداران و تماشای مناظر دیدنی و دست نخورده طبیعی، استفاده از هوای لطیف، صدای آواز پرندگان و آرامش کوهستان آن روح تازه ای به آدمی می بخشد و باعث آرامش انسان می‌گردد.

در دنیای مدرن امروز، با پیشرفت علم زمین شناسى، ضرورت وجود کوه ها براى تأمین آرامش زمین و آماده سازى آن براى زندگى به اثبات رسیده است.

اما قرآن کریم، 14 قرن پیش، از این راز علمى پرده برداشته و با صراحت، به نقش کوه ها در زندگى بشر، اشاره کرده است. این کتاب آسمانى ، ۳۹ بار با واژه «جِبال» از کوه ها یاد کرده و مردم را در مسیر خداشناسى به مطالعه این پدیده شگفت، دعوت کرده است. نخستین نکته قابل تأمّل که قرآن کریم انسان را به تأمّل و تفکر در آن دعوت مى کند، چگونگى نصب کوه ها در زمین است:
«أَفَلاَ یَنظُرُونَ … إِلَى الْجِبَالِ کَیْفَ نُصِبَتْ . آیا به کوه ها نمى نگرند… که چگونه نصب شده اند؟» .

تحقیقات علمى نشان مى دهد که کوه ها همانند رشته هاى بادوام و میخ هاى محکم، با ریشه هاى عمیق و وزن سنگین خود، موجب استحکام و آرامش زمین هستند.

کوهنوردی باعث انگیزه و میل به زندگی، تقویت اعتماد به نفس و در کل خوش بینی به آینده در انسان می‌شود.
تحقیقات نشان داده است افرادی که فعالیت ورزشی مانند کوهنوردی را به طور منظم و مرتب انجام می‌دهند، دارای احساس خشنودی بیشتر و اعتماد به نفس بالا هستند.

در همین خصوص، گفتگویی با خانم کامیاب، بانوی ترکمن کوهنورد از روستای عطا آباد شهرستان آق قلا در استان گلستان انجام داده ایم که توانسته است در یک سال اخیر 2 بار قله دماوند را فتح کند.

وی در ابتدای گفتگو با ارائه توضیحاتی درخصوص کوهنوردی گفت: کوهنورد کسی است که اول از هر چیز باید اخلاق و علم کوهنوردی داشته باشد و همچنین لازم است کوهنورد رفتار، اخلاق و حس طبیعت دوستی داشته باشد.
در ادامه گفتگوی ما را با این خانم کوهنورد می خوانید:

– لطفا خودتان را معرفی کنید؟
عایشه کامیاب هستم ، 43 ساله از روستای عطا آباد شهرستان آق قلا در استان گلستان.

– شغل دیگری به‌جز کوهنوردی دارید؟
خانه دار هستم و در کنار آن به گل ها و درخت های باغچه خانه رسیدگی می کنم و همچنین یک فروشگاه شیرینی خانگی دارم.

– عضو کدام تیم کوهنوردی هستید؟
در گروه خاصی نیستم. به همراه همسرم و برادر همسرم کوهنوردی می کنیم.

– به غیر از کوهنوردی در رشته‌های دیگر ورزشی هم فعالیت دارید؟
در طول هفته هر روز به مدت یک الی دو ساعت پیاده روی می کنم.

– مشوق و حامی شما در ورزش کوهنوردی چه کسی است؟
مشوق و حامی اصلی من همسرم می باشد.

– اولین کوهنوردی را از چه زمانی شروع کردید و چه شد قدم در این مسیر گذاشتید؟

کوهنوردی را از خرداد ماه سال 1399 شروع کردم . اولین بار به دشت زیبای مازوکش در ارتفاعات کوه های روستای زیارت گرگان رفتیم. در آن روزی که به مازوکش رفتیم، من اصلا تصمیم نداشتم به کوه بروم. بلکه همسرم قرار بود با دوستش به کوهنوردی بروند که صبح همان روز دوستش پیام داد که حالش خوب نیست و نمی تواند بیاید. من نیز در همان لحظه تصمیم گرفتم که به همراه همسرم به کوهنوردی بروم. وقتی به دشت مازوکش رسیدیم، یک حس زیبایی داشتم و اصلا احساس خستگی نکردم.
البته ناگفته نماند که قبل از آن، 2 و یا 3 بار کوهپیمایی یک ساعته داشتم.

– آیا در کوهنوردی سن و سال تعیین کننده است؟

به نظر من در کوهنوردی سن و سال ملاک نیست و تاثیری ندارد، بلکه فقط علاقه شخصی مهم است. ولی در هر حال بنا به سن و سال هر شخص، باید در کوهنوردی جوانب رعایت کرد.

– آخرین صعودی که داشتید کِی انجام شد؟

آخرین صعودم در تاریخ دهم تیر ماه 1401 به قله دماوند بود.

– استقبال بانوان منطقه از این رشته چگونه است؟

اکنون که حدود 2 سال است که کوهنوردی را شروع کردم، استقبال بانوان بد نیست، ولی می تواند بهتر از این هم باشد و با تلاش و کوشش بانوان هم می توانند خود را به درجات و سطوح بالایی برسانند.

– شما اولین بانوی ترکمن هستید که در یک سال اخیر دو بار متوالی به قله دماوند معروف به بام ایران صعود کردید، از شیرینی صعود و کوهنوردی برایمان بگویید؟

قله دماوند نماد کشور عزیزمان است و عظمت و شکوه آن زبانزد است. گام گذاشتن بر بام ایران حس غرور و آرامش وصف ناپذیری به انسان دست می دهد. من اولین بار در سال گذشته به قله دماوند صعود کردم و امسال نیز در تاریخ 10/04/1401 به عنوان یک بانوی ترکمن برای دومین بار به قله دماوند صعود کردم. صعود به قله ها بستگی به اراده و تلاش هر فرد دارد. می توان گفت که عزم و اراده قوی لازمه صعود به قله های زندگی است.

– قله دماوند برای ایرانیان حس افتخار و نوستالژی دارد. اولین باری که فتح کردید چه حسی داشتید؟

قله دماوند حس شعف و خوشحالی را به وجود می آورد. با تمریناتی که پشت سرگذاشته بودیم و با وجود آمادگی که در خود سراغ داشتم، یقین داشتم که به قله دماوند صعود خواهم کرد. بسیار خوشحالم که با ثبت رکورد زمانی خیلی خوب، در هر دو صعود موفق به فتح قله دماوند شدم.

– صعود چقدر شیرین است که به سختی اش می‌ارزد؟

در کوهنوردی مدال و قهرمانی وجود ندارد. فقط اراده، عشق و علاقه به کوه، کوهنورد را به کوه می کشاند.
کوهنورد سختی ها و مشکلات متعدد، شب مانی در چادر در هوای سرد و گرم و شرایط غیر معمول را به جان می خرد و با پشت سرگذاشتن تمام این سختی ها، با صعود و قرار گرفتن در قله مورد نظر، به لذت و شعف وصف ناپذیری دست پیدا می کند که بی نهایت شیرین و گواراست.

– آیا از دهیار و یا اعضای شورای اسلامی و یا مسئولین شهرستانی و یا استانی، کسی حمایتی یا اینکه جویای احوال شما شده است؟

خیر . فقط در صعود سال گذشته به قله دماوند از برخی وسایل و تجهیزات هیات کوهنوردی شهرستان آق قلا استفاده کردیم.

– آیا اصلا خبر دارند که شما به عنوان یک بانوی ترکمن از روستای عطا آباد شهرستان آق قلا به قله دماوند صعود کرده اید؟

اطلاعی در این خصوص ندارم . اما ممکن است شاید از طریق فضای مجازی دیده و یا خبردار شده باشند.

– کدام قله‌های استان گلستان و ایران را فتح کردید؟

در استان گلستان تقریبا همه قله ها را فتح کردم. 2 بار هم به قله 3945 متری شاهوار در استان سمنان صعود کردم. همانطور که می دانید 2 بار هم به قله دماوند صعود کردم.

– کدام قله یا کوه برایتان جذاب‌تر و زیباتر بوده است؟
از نظر زیبایی، کوه های منطقه قلعه ماران رامیان و از نظر چالشی بودن، قله گاوکشان در استان گلستان برایم زیبا و جذاب بوده اند.

– آیا صعود خارج از کشور نیز داشته اید؟

انشاالله در روزهای آینده به اتفاق همسرم عازم کشور ترکیه جهت صعود به قله 5137 متری آرارات هستیم.

– چه دوره هایی قبل از صعودهای حرفه ای برای یک کوهنورد لازم است؟

هرکوهنوردی باید با علم روز کوهنوردی آشنا باشد. ولی جهت صعود به قله هایی مانند دماوند، گذراندن دوره هایی همچون هواشناسی کوهستان، پزشکی کوهستان و کوهپیمایی عمومی بسیار مفید و حائز اهمیت است.

– چه غذاهایی درکوه می‌‌خورید و چه نوع غذاهایی نباید خورد؟

تغذیه در کوهنوردی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. در صعودها باید به اندازه میزان کالری و حجم غذا بسیار توجه شود. به طوری که انرژی لازم جهت صعود تامین شود و از آن طرف طوری باید تغذیه کنیم که دستگاه گوارش و گردش خون، درگیر گوارش و هضم و جذب غذای سنگین نباشد.

– کوهنوردی چه لذتی دارد؟

کوهپیمایی در جنگل های بکر و زیبا، شنیدن صدای زیبای آواز پرندگان، بهره بردای از هوای پاک جنگل، هم کلامی با دوستان و همنوردان و در کل سپری کردن حداقل یک روز در هفته در جنگل و کوه، روح و قلب انسان را تازه می کند و سلامتی جسمی و روحی که بعد از کوهنوردی و کوهپیمایی نصیب کوهنورد می شود قابل مقایسه با هیچ چیزی نیست.

– با قدم گذاشتن و فتح در قله مورد نظر چه احساسی به شما دست می دهد؟

خواستن توانستن است. یعنی بانوی ترکمن هم اگر همت و اراده کند می تواند قلل مرتفع را فتح کند. کوهنوردی احساس خوشایندی دارد که کوهنورد با قرار گرفتن در قله، نتیجه زحماتش را می گیرد و خستگی تمرینات و صعود را فراموش می کند.

– اوقات فراغت را چگونه سپری می‌کنید؟

در طول هفته، مداوم درگیر کارهای منزل و اداره فروشگاه کوچک شیرینی فروشی ام هستم. همچنین کمک و نگهداری نوه دختری ام به نام ” لنا ” و رسیدگی به گل ها و درخت های باغچه خانه و اختصاص یک الی دو ساعت برای پیاده روی، وقت اظافی برایم نمی گذارد. جمعه ها را هم برای کوهنوردیاختصاص داده ام.

– اگر زمان به عقب برگردد مجدداً کوهنوردی را انتخاب می کنید؟

یقینا کوهنوردی را انتخاب خواهم کرد. حتی سعی می کنم که از سنین جوانی و حتی نوجوانی کوهنوردی را شروع کنم.

– نام چند تا از کوهنوردان مطرح دنیا ؟

” ادموند هیلاری” اولین فاتح قله اورست. ” واندا روتکویچ” کوهنورد لهستانی و اولین زن صعود کننده به قله K2 ، آقای “عظیم قیچی ساز” کوهنورد توانمند تبریزی و خانم دکتر “افسانه حسامی فرد” کوهنورد بجنوردی از کوهنوردان مطرح دنیا و کشورمان می باشند.

– سقف آرزوهای شما در کوهنوردی کجاست؟

سعی می کنم با افزایش دانش و آگاهی ام به کوهنوردی و گذارندن دوره های مربوطه و با تمرین زیاد، قله های مرتفع تر از دماوند را نیز فتح کنم.

– صحبت پایانی؟

متاسفانه به علت کم تحرکی و عدم اقدام به ورزش از طرف بانوان، در جامعه ما بانوان با انواع مشکلات روحی و جسمی مواجه هستند. مصرف بیش از اندازه داروهای شیمیایی، روح و جسم آنان را بیش از پیش آزار می دهد.
توصیه من به بانوان جامعه این است که به ورزش روی بیاورند و با ورزش متناسب با سن و وضعیت جسمانی خود، سلامتی روحی و جسمی خود را تضمین کنند. یکی از ورزش های کم هزینه و دم دستی پیاده روی است. هر بانوی خانه داری هم می تواند با اختصاص حدود نیم ساعت و یا 45 دقیقه از وقت خود در روز برای پیاده روی، بر بسیاری از مشکلات و بیماری ها فائق آید. حالا اگر در این بین کسانی هم شرایط کوهنوردی را داشته باشند، چه بهتر که از مواهب طبیعی که خداوند متعال در استان گلستان برای ما ارزانی داشته است استفاده کرده و اقدام به کوهنوردی نمایند که نور علی نور خواهد شد.

این بانوی کوهنورد ترکمن در خاتمه سخنان خود گفت:
بنا به گفته های (ادموند هیلاری / کوهنورد و نویسنده نیوزلندی/ اولین فاتح قله اورست) :
کوهنوردی یک روش زندگی است. روشی که در آن یک سیب بین همه اعضای گروه تقسیم می شود. روشی که در آن قوی ترین عضو گروه به پای ضعیف ترین عضو گروه راه می رود. ناجی بی منت یکدیگرند. کوهنوردی عشق به طبیعت است و عشق به طبیعت ورزش نیست، باور ماست.
کوهنوردی عشق به طبیعت است و عشق به طبیعت، ورزش ما نیست، باور ماست، زندگی ماست. به راستی که کوهنوردی فقط ورزش نیست، کوهنوردی یک روش زندگی است.

واندا روتکویچ، کوهنورد فقید لهستانی و اولین زن صعود کننده به قله K2 هم در یکی از جملات معروف خود درخصوص کوهنوردی گفته است: ” من حرکت بدنی، هوای تازه، رفاقت و هیجان را دوست داشتم.”
واندا اولین زنی بود که با موفقیت پا بر قله K2 گذاشت. در طول دوران حرفه ای خود، هفت مورد از 14 صعود 8000 متری جهان را به پایان رساند و این تلاش ها او را به یکی از مشهورترین کوهنوردان تاریخ کوهنوردی تبدیل کرد.

این بانوی کوهنورد در خاتمه این گفتگو نیز گفت:
از شما خبرنگار محترم و رسانه شما، ممنون و متشکرم از اینکه ارزش قائل شدید وقت خود را در اختیار بنده به عنوان یک بانوی کوهنورد ترکمن، قرار دادید.

 

گفتگو از : سونا جرجانی

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب