جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
spot_img
خانهفرهنگیگزارشی از مراسم های بزرگداشت ۲۸۵مین سالگرد تولد مختومقلی فراغی در ترکمن...

گزارشی از مراسم های بزرگداشت ۲۸۵مین سالگرد تولد مختومقلی فراغی در ترکمن صحرا

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان ترکمن، مراسم های بزرگداشت ۲۸۵مین سالگرد تولد مختومقلی فراغی در برنامه ریزی انجام شده توسط ستاد بزرگداشت مختومقلی فراغی در شهرهای مختلف ترکمن صحرا برگزار گردید که نگاه اجمالی به این مراسم داریم، قابل ذکر است که امسال مراسم های بزرگداشت مختومقلی فراغی که هر ساله در هفته آخر اردیبهشت برگزار میشد بعلت تقارن با ماه مبارک رمضان یک هفته زودتر از روال سالهای گذشته برگزار گردید:

شروع این مراسم ها از دانشگاه فرهنگیان گرگان در روز دوشنبه سوم اردیبهشت به همت دانشجویان ترکمن انجام شد. دبیر این مراسم حامد قزل از دانشجویان ترکمن دانشگاه بود.منصور طبری شاعر ترکمن و رئیس انجمن شعر و ادب ترکمنی میراث گنبد که در این مراسم در وصف مختومقلی فراغی سخنرانی داشتند از دلایل برجسته شدن مختومقلی فراغی نسبت به سایر شعرا و اندیشمندان ترکمن به دوره زندگی پرفراز و نشیب این شاعر اشاره داشتند، دوره ایی که پر از آشوب، جنگ داخلی بین طوایف ترکمن و جنگ های تحمیلی از طرف دولتهای مستبد آن زمان به ترکمنها بود که مختومقلی فراغی در اشعار خود این موارد را بخوبی تصویر کشید.

روز سه شنبه چهارم اردیبهشت در دانشگاه شمس گنبد همایش علمی و تخصصی مختومقلی فراغی برگزار گردید و از میان ۳۲ مقاله ارسال شده به همایش، با نظر کمیته داوران ، ۶ مقاله در این همایش ارائه گردید و در حدود ۳۶ شعر در مورد این شاعر بزرگ ترکمن به همایش ارسال شده بود که در نهایت ۶ شعر برای قرائت در همایش انتخاب شد که برخی از این اشعتر از کشورهایی مانند سوئد, پاکستان و افغانستان ارسال شده بود.رئیس دانشگاه شمس گنبدکاووس در سخنانی در این مراسم از افزودن رشته درسی زبان و ادبیات ترکمنی در دانشگاه استقبال نمود. دکتر امان قلیچ شادمهر، دبیر علمی این همایش از افتتاح دبیرخانه دائمی این همایش در دانشگاه شمس گنبد خبر داد که هر ساله این همایش در دانشگاه برگزار خواهد شد.

روز پنج شنبه، ششم اردیبهشت قرار بود که مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی طبق برنامه زمانبندی انجام شده در ساری برگزار شود که بنا به دلایلی این مراسم کنسل شد و بعلت عدم اطلاع رسانی به موقع در مورد عدم برگزاری مراسم باعث نارضایتی مخصوصا دانشجویان ترکمن دانشگاه های مازندران گردید که در زمان اعلام شده به مکان مراسم رفته بودند اما با در بسته مواجه شده بودند.

چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت در دانشگاه پیام نور کلاله مراسم نکوداشت مختومقلی فراغی نیز برگزار گردید و رئیس دانشگاه پیام نور استان گلستان که در این مراسم حضور داشتند اعلام نمودند که درس زبان و ادبیات ترکمنی در دانشگاه های پیام نور واحد گنبدکاووس، آق قلا و بندرترکمن به عنوان دو واحد درسی تدریس می شود و بزودی در دانشگاه های پیام نور واحدهای گرگان، مراوه تپه و کلاله نیز برگزار خواهد شد.

پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت در سالن اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی گنبدکاووس مراسم نکوداشت مختومقلی فراغی با استقبال پرشکوه علاقمندان برگزار گردید. در این مراسم علاوه بر مقامات شهرستانی و استانی، ‘یوسف نجفی’ معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش نیز حضور داشت. سخنرانی طولانی مدت در ابتدای مراسم مورد انتقاد برخی منتقدان نیز قرار گرفت اما ساعات پایانی مراسم با برگزاری برنامه های متنوعی موسیقی فضای مفرح و شادی ایجاد نمود.

از صبح  پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت در طبیعت سرسبز شهر فراغی در شهرستان کلاله جشنواره بزرگداشت مختومقلی فراغی با شعار محوری مختومقلی، نماد وحدت همراه با برنامه های جذاب و متنوع فرهنگی  و ورزشی  برگزار شد

در روز جمعه، ۱۴ اردیبهشت ، برای اولین بار مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی در روستای عرب قاری حاجی کلاله توسط جمعیت فرهنگی و هنری مختومقلی فراغی با همکاری شورای اسلامی و دهیاری روستای عرب قاری حاجی برگزار گردید. این همایش بسیار متفاوت از تمامی همایش دیگر مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی بود.

مراسم نکوداشت شاعر بزرگ ترکمن، در روز شنبه، ۱۵ اردیبهشت، در محوطه موزه مردم شناسی گمیش تپه با حمایت امیرشیر توماج، فرماندار جوان و ترکمن شهرستان گمیشان برگزار گردید. تجلیل از نبیره مختومقلی فراغی و برش کیک ۲۸۵ مین سالروز ولادت این شاعر بزرگ یکی دیگر از برنامه های این مراسم بود.

در یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت ، در محوطه کارخانه آرد قره جه بندرترکمن مراسم نکوداشت مختومقلی فراغی برگزار گردید. گروه موسیقی تازه تاسیس آیراتین، حضوری موفق در این مراسم داشت.

در روز دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت، شهر آق قلا میزبان مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی در مجتمع فرهنگی و هنری بود. در این مراسم علاوه بر مقامات شهرستانی، مدیر کل امور اجتماعی استانداری نیز حضور داشت. گفتنی است  اجرای موسیقی و نمایش با موضوع کتاب ، ذکر خنجر ، شعرخوانی و مقاله خوانی از جمله برنامه های آیین گرامیداشت مختومقلی فراغی در بندرترکمن بود.

در روز سه شنبه، ۱۸ اردیبهشت در روستای گرکز کلاله، نیز مراسم نکوداشت شاعر و عارف نامی ترکمن برگزار شد.

چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت  روستای آجی قوشان (زادگاه شاعر) شهرستان گنبدکاووس مراسم نکوداشت این شاعر بزرگ با استقبال گسترده مردم برگزار شد.

پس از یک هفته از برگزاری مراسم های بزرگداشت مختومقلی فراغی در شهرهای مختلف ترکمن صحرا، سرانجام در روز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت در روستای آق توقای (آرامگاه شاعر) در شهرستان مراوه تپه مراسم پایانی مراسم (مراسم دولتی و مردمی) برگزار شد که مراسم مردمی آن تا پاسی از شب ادامه داشت. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در مراسم رسمی حضور داشت،   استان گلستان به عنوان گل قالی اقوام ایران نام برد و با ابراز خوشحالی از حضور در مراسم مختومقلی گفت: این استان با طبیعت دلاویز، موسیقی دل انگیز و آسمانی و اسب های تیز رو دارای مردمانی مهربان است.

مهندس شهرام غراوی، نماینده شرق گلستان در سخنرانی خود در این مراسم با انتقاد از نامناسب بودن آرامگاه مختومقلی فراغی گفت: این مکان در خور شان مختومقلی فراغی نیست و نیاز به توجه و رسیدگی بیشتر دارد. مسوولان در سال گذشته نسبت به ایجاد و راه‌اندازی مجتمع فرهنگی در جوار آرامگاه مختومقلی فراغی وعده داده بودند اما این مهم محقق نشد  و شهرستان مراوه تپه به مجمتع فرهنگی نیاز دارد.

آیین رونمایی از هفت اثر ناملموس قوم ترکمن با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه مراسم نکوداشت دویست و هشتاد و پنجمین سالروز تولد مختومقلی فراغی برگزار شد. در این آیین که نمایندگان ترکمن گلستان نیز حضور داشتند از مراسم یا رمضان، لاله خوانی زنان ترکمن، نمد مالی ترکمن، نحوه ساخت آلاچیق و کجاوه عروس ترکمن، مراسم عید قربان و موسیقی ترکمن رونمایی شد.

 در روز جمعه ۲۱ اردیبهشت جشنواره فرهنگی و ورزشی در محل آرامگاه شاعر برگزار گردید.

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب