پنجشنبه, فروردین ۳۰, ۱۴۰۳
spot_img
خانهفرهنگیهمایش ادبی شاعر شهیر ترکمن، مختومقلی فراغی برگزار می شود

همایش ادبی شاعر شهیر ترکمن، مختومقلی فراغی برگزار می شود

همایش ادبی شاعر شهیر ترکمن، مختومقلی فراغی برگزار می شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن به نقل از اولکامیز، دکتر اراز محمد سارلی دبیر این همایش ادبی توضیح داد: همانطوریکه می دانیم مراسم گرامیداشت شاعر بلند آوازه ما مختومقلی، هر ساله در اردیبهشت ماه منعقد می شد. ولیکن بخاطر فراگیری کرونا، در سال گذشته این رویه سالانه تعطیل گردید. با همفکری با مسئولان انجمن های فرهنگی – ادبی (بنیاد مختومقلی، میراث ، جیحون و جرجان زمین) تصمیم گرفتیم با رعایت پروتکل های بهداشتی مراسم گرامیداشت مختومقلی فراغی در اواخر اردیبهشت امسال برگزار نمائیم. در ادامه وی به سوالات اولکامیز چنین پاسخ داد:

 

* همایش مختومقلی فراغی به چه شکل اجرا خواهد شد ؟

– طرح این مراسم به صورت همایش علمی -ادبی است و طی آن فراخوان مقاله اعلام گردید مختومقلی پژوهان و سایر علاقمندان می توانند آثار خود را تا مورخ ۲۵ اردیبهشت به دبیرخانه آن (به نشانی که در پوستر اعلام می گردد) ارسال نمایند. در نظر داریم در فضای آزاد پای برج قابوس از ساعت ۱۸تا۲۰ عصر اجرا نمائیم تا بدین وسیله پروتکل های بهداشتی هم رعایت گردد.

 

* این همایش با چه هدفی برگزار می گردد؟

– هدف اصلی از اجرای چنین همایشی در درجه اول آشنایی با اندیشه و افکار والای انسانی و اسلامی مختومقلی فراغی است. در ثانی در سال های اخیر احساس می کنیم که به پژوهش های جدیدتری در باره ی افکار و اندیشه های مختومقلی نیاز داریم. تحقیقات نو و بررسی های جدید از زوایای مختلف ادبی، نیاز جدی نسل نو ماست تا بهتر، عمیق تر با اندیشه های صاف و زلال وی آشنا گردند. همچنین، حفظ و پاسداری از مراسم های سالانه که در نکوداشت یاد و خاطر مختومقلی برپا می شده و سنت حسنه بوده، از اهداف اصلی همایش می باشد.

 

* آیا ممکن است به سخنرانان این همایش ادبی اشاره نمایید؟

– سخنرانان این مراسم، صاحبان سه مقاله برگزیده خواهد بود. بعلاوه یک سخنران ویژه از شخصیت های بین المللی دعوت کرده ایم که به موقع اعلام خواهد شد. البته از شخصیت های محلی نیز سخنران خواهیم داشت.

 

* آیا برنامه های جنبی پیش بینی شده است؟

– بله، برنامه های جنبی هم خواهد بود مانند اجرای موسیقی اصیل ترکمنی با اجرای یکی از خوانندگان مشهور که نام اش را بعدا اعلام خواهیم کرد.، و نیز تقدیر از مختومقلی پژوهان دهه های گذشته و محققان حال حاضر مانند استاد حاج مراد دردی قاضی، گنبددردی اعظمی راد و یوسف سقالی و غیره …و دیگر برنامه های متنوع .

 

* مقالات دریافتی به صورت کتابچه منتشر خواهد شد؟

– طبعا چنین است. انتظار داریم تا مقالات علمی ارزشمندی واصل گردد، مقالات اول تا سوم و سایر مقالات منتخب به صورت کتابچه منتشر و توزیع خواهد شد.

 

نشانی ارسال مقالات:

Turkmenbook@yahoo.com

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب