پنجشنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاجتماعیروستای شفیع‌آباد رامیان قطب تولید توت فرنگی در کشور

روستای شفیع‌آباد رامیان قطب تولید توت فرنگی در کشور

روستای شفیع‌آباد رامیان قطب تولید توت فرنگی در کشور

حدود ۵۰ سال قبل ابراهیم علیمردانی که جوانی علاقه مند به کشاورزی و تولید بود، در پایان سفری که به یکی از شهرهای کردستان داشت، چند بذر توت فرنگی را با خود آورد و در گوشه‌ای از حیاط خانه کاشت. از نیم قرن پس از آن روز، روستای شفیع‌آباد رامیان قطب تولید این محصول در گلستان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن به نقل از ایرنا، تا قبل از توت فرنگی، مردم روستای شفیع آباد در زمین‌های خود کدو می‌کاشتند که درآمد آن با توجه به سطح زمین‌هایی که داشتند، قابل توجه نبود.

آقای علیمردانی که بذر توت فرنگی را آورد و کاشت این محصول را در زمین کشاورزی‌اش توسعه داد، بقیه شفیع‌آبادی‌ها هم تصمیم گرفتند دست از کاشت کدو بردارند و آرام آرام توت فرنگی محصول اول این منطقه در شرق گلستان شد.

حالا این روستای کوچک، یکی از مناطق مهم تولید توت فرنگی گلستان و در فصل برداشت، خریداران زیادی از نقاط گوناگون استان و دیگر مناطق کشور خود را به شفیع‌آباد می‌رسانند تا علاوه برخرید محصول تازه، مراحل برداشت توت فرنگی را از نزدیک ببینند.

دیدن میوه خوش آب و رنگ توت فرنگی آن هم بر دستان کشاورزانی که با وجود سختی‌های زندگی همواره لبخند بر لب دارند مسافران و گردشگران گلستان را برای دقایقی هم که شده به مزارع این میوه در روستای شفیع آباد رامیان می‌کشاند.

توت فرنگی از جمله میوه‌های مختص فصل بهار است که به دلیل ظاهر زیبا و طعم شیرین در میان بیشتر مردم از جمله کودکان طرفداران زیادی دارد.

از چند روز قبل بود که دخترم شروع به اصرار برای خرید توت فرنگی کرد. به پیشنهاد همسرم روستای “شفیع آباد فندرسک شهرستان رامیان” را به عنوان یکی از قطب‌های اصلی تولید این میوه در کشور انتخاب کردیم و بعد از گذشت ۴۰ دقیقه از گنبدکاووس با گذر از شهر خان‌ببین و روستای دارکلاته به شفیع آباد رسیدیم.

از همان ابتدای ورود به شفیع آباد، مزارع توت فرنگی قابل مشاهده بود و هر چه به سمت آبندان روستا نزدیک‌تر شدیم تعداد خانه‌ها کمتر و وسعت مزارع بیشتر شد.

کمی که مزارع توت فرنگی را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشتم در کنار انباری “یزدان حاجی‌لری” که به همراه خانواده خود مشغول بسته بندی توت فرنگی‌ مزرعه بود توقف کردیم.

قدمت ۵۰ ساله کشت توت فرنگی در روستای شفیع‌آباد

آقا یزدان بعد از اینکه فهمید خبرنگار هستم با وجود خستگی، لبخندی زد و وارد گفت‌وگو با ما شد.

وی گفت: زمانی که کشت توت فرنگی در روستا شروع شد ابزارآلات کشاورزی کم بود اما الان به تعداد کافی تراکتور وجود دارد و با استفاده از روش‌های جدید مانند پوشش پلاستیکی محصولات با کیفیت‌تری تولید می‌شود.

این کشاورز با قدردانی از دولتمردان بابت ساماندهی آبندان روستا که به آبیاری بهتر محصولات کمک می‌کند، افزود: کود و سم یکی از لازمه‌های کشت توت فرنگی است و با توجه به کمبود و افزایش قیمت آن از مسوولان درخواست داریم برای تامین آنها از کشاورزان حمایت کنند.

زینب مسیحی زکی‌وند همسر آقا یزدان هم که مشغول جابجایی سبدهای توت فرنگی بود گفت: در فصل بهار کار ما این است که توت فرنگی را از زمین جمع کرده و به خانه می‌آوریم و بعد از بسته بندی بر اساس درخواست مشتری به صورت حضوری و یا به واسطه می‌فروشیم.

وی افزود: بخشی از محصول را با کمک دختر و عروس و نوه‌ها تبدیل به مربا، شربت توت فرنگی و لواشک می‌کنیم و آنها را به همراه توت فرنگی‌های تازه با قیمت مناسب به مشتریان در سرباغ می‌فروشیم و بخش دیگری را به میدان بار تهران ارسال می‌کنیم.

زینب خانم گفت: خیلی از مشتریان علاوه بر تازه‌خوری علاقه مند خرید شربت و مربا هستند و هر ساله بخشی از محصول در جشنواره توت فرنگی به مردم محلی و گردشگران فروخته می‌شود.

فاطمه علیمردانی یکی دیگر از اهالی روستای شفیع آباد هم قیمت فعلی توت فرنگی در بازار را مناسب دانست گفت: بیشترین سود فروش این محصول به جیب واسطه‌ها و دلالان می‌رود.

وی افزود: برداشت توت فرنگی با توجه به مناسب نبودن بارندگی‌ها در اواخر سال گذشته و اوایل امسال در نتیجه کمتر شدن جوانه‌زنی و باردهی نسبت به قبلی یک مقدار کمتر شده اما بازهم خدا را شکر می‌کنیم.

قیمت بالای کود و سم چالش کشاورزان

یکی دیگر از کشاورزان این روستا هم مهمترین چالش توت فرنگی‌کاران را قیمت بالای کود و سموم دانست و بیان کرد: برای ارتقای عملکرد تولید لازم است در مراحل مختلف کاشت و داشت از کودهای مناسب و سموم قارچ‌کش و تقویتی استفاده شود.

حسینعلی علیمردانی گفت: سه سال قبل قیمت هر کیلوگرم سم قارچ‌کش بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بود اما این روزها به قیمت ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است.

وی ادامه داد: هزینه تولید توت فرنگی در هر هکتار شامل مراحل کاشت، داشت و برداشت از جمله کود، سم، دستمزد کارگر، سبد و آماده کردن زمین حدود ۳۰۰ میلیون تومان است که در شرایط خوش بینانه با فروش هر کیلو از این محصول به قیمت ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان، حدود ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان سود برای باغدار باقی می‌ماند.

این توت فرنگی‌کار افزود: چند روز قبل با توجه به فراوانی میوه در بازار قیمت خرید توت فرنگی از باغدار به کیلویی ۳۰ هزار تومان هم رسیده بود اما در میوه‌فروشی‌ها باید توت فرنگی درجه یک را ۲ برابر این قیمت خریداری کرد و بیشتر سود به جیب واسطه‌ها و دلالان می‌رود که بدون متحمل شدن هیچ هزینه‌ای برای تولید فقط به واسطه دست به دست کردن محصول ۱۰۰ درصد سود می‌کنند.

افزایش تعداد جشنواره‌های توت فرنگی در گلستان

وی با اشاره به سابقه برگزاری چند ساله جشنواره توت فرنگی در روستای شفیع آباد، گفت: ۲۱ اردیبهشت ماه امسال هم قرار است جشنواره توت فرنگی در این روستای برگزار شود که مهمترین فایده برگزاری برنامه‌های این چنینی حضور گردشگران از داخل و خارج از استان و حتی خارج از کشور است.

این توت فرنگی‌کار افزود: افراد شرکت کننده در این جشنواره با مشاهده محصولات قرمز و آبدار مزارع روستا و همچنین شیشه‌های مربای و شربت توت فرنگی، در روزهای دیگر هم به همراه دوستان و آشنایان خود برای خریداری محصول به منطقه می‌آیند و عده‌ای از آنان سفارش‌های چندین کیلویی از مربا و شربت‌ را برای خانواده‌های خود در سایر استان‌ها می‌دهند.

علیمردانی بیان کرد: واحدهای فرآوری بزرگ و صنعتی ویژه محصول توت فرنگی در منطقه وجود ندارد و بیشتر کشاورزان به صورت سنتی اقدام به تهیه مربا و شربت از این محصول می‌کنند که با استقبال خوب خریداران مواجه می‌شود.

وی با تاکید بر سودآوری خوب برای کشاورزان با فراهم شدن امکان صادرات توت فرنگی، افزود: به دلیل مدت ماندگاری کوتاه توت فرنگی امکان صادرات آن وجود ندارد و در صورت پیدا کردن بازار هدف در کشورهای دیگر، پرداخت هزینه حمل آن با ماشین‌های کانتینری سردخانه‌دار برای کشاورز به صرفه نیست و نیازمند حمایت سازمان جهاد کشاورزی در ترسیم نقشه راه فراهم کردن امکان صادرات هستیم.

رامیان قطب توت فرنگی گلستان

رییس جهاد کشاورزی رامیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا سطح زیر کشت توت فرنگی را در استان حدود هزار هکتار اعلام کرد و گفت:‌ بیش از ۸۰۰ هکتار از این مزارع در رامیان از جمله روستای شفیع آباد بخش فندرسک وجود دارد.

منصور عجمی با اشاره به اینکه محصول توت فرنگی گلستان در سطح شهرستان‌های استان و به برخی شهرهای بزرگ کشور عرضه می‌شود، افزود: استفاده از ارقام مناسب، آبیاری قطره‌ای و روش جدید پوشش پلاستیکی در چند سال اخیر باعث افزایش سطح تولید محصول توت فرنگی شده است.

وی با اشاره به اینکه گلستان بعد از کردستان و مازندران رتبه سوم کشور را در تولید توت فرنگی دارد، ابراز امیدواری کرد: این استان با توجه به عملکرد خوب در تولید توت فرنگی به‌زودی جایگاه دوم کشور را به‌دست خواهد آورد.

رییس جهاد کشاورزی رامیان گفت: تازه خوری، لزوم داشتن ماشین‌های کانتینری یخچال‌دار و شناسایی بازار هدف از مهمترین موانع صادرات این محصول از استان است.

پیش بینی تولید ۱۲ هزار تن توت فرنگی در گلستان

معاون باغبانی جهادکشاورزی گلستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا میانگین عملکرد در هر هکتار از مزارع توت فرنگی را ۱۲ تن اعلام و پیش بینی کرد: امسال ۱۲ هزار تن محصول از مزارع استان برداشت شود.

نویدرضا فرهانی در پاسخ به گلایه برخی توت فرنگی‌کاران در مورد افزایش قیمت کود و سم و همچنین تقاضا برای خرید تضمیمی این محصول، افزود: مهمترین راهکار برای جبران هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت توت فرنگی‌، افزایش عملکرد در واحد سطح بر اساس رعایت شاخص فنی است.

وی گفت: انتظار برای جبران افزایش هزینه‌ها، با بالابردن قیمت محصولات منطقی نیست چرا که در آن صورت مشتری این محصول کاهش یافته باز هم به ضرر کشاورز خواهد بود.

معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان سیاست دولت در خرید تضمینی را برای محصولات راهبردی مانند گندم، سویا و کلزا دانست و گفت: قیمت گذاری در بقیه محصولات توافقی و بر اساس ظرفیت و شرایط بازار انجام می‌شود.

فرهانی با اشاره به وجود چند واحد گلخانه‌ای ویژه محصول توت فرنگی در کردکوی، گفت: صنعت گلخانه‌داری گلستان جوان است و در صورت توسعه این صنعت با رویکرد مستمر بودن تولید در طول سال، می‌توان در بحث صادرات این محصول ورود کرد.

وی با تاکید بر اینکه مهمترین اولویت تجار در خرید محصولات کشاورزی عرضه مستمر است، افزود: به عنوان نمونه برای تجار به صرفه نیست که توت فرنگی کشت مزارع که فقط در فصل خاص عرضه می‌شود را خریداری کنند.

معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه به شکل سنتی کشاورزان بخشی از محصولات خود را با فرآوری تبدیل به مربا و شربت و یا لواشک کرده و به فروش می‌رسانند، گفت: ایجاد صنایع تبدیلی کوچک مقیاس هم از دیگر راه حل‌ها برای کمک به جبران بخشی از هزینه‌های تولید این محصول است به شرط آنکه تولید این محصول در قالب گلخانه و مستمر باشد تا سرمایه گذاران به این بخش ورود کنند.

لیلا جهانگیر مجری طرح توسعه کشت گلخانه‌ای در مدیریت باغبانی جهادکشاورزی گلستان هم با اشاره به وجود چهار واحد گلخانه‌ای کشت توت فرنگی با تولید سالانه ۳۵۰ تن در استان، گفت: برای انجام صادرات توت فرنگی باید سطح کشت قابل قبول و تولید مستمر باشد.

وی با اشاره به انجام نشدن صادرات توت فرنگی از استان، افزود: الزامات صادرات با توجه به ماندگاری پایین میوه توت فرنگی باید دیده شود چرا که این محصول حداکثر ۲۴ ساعت بعد از برداشت باید در بازار عرضه و یا صادرات آن از طریق حمل و نقل هوایی انجام شود.

وی اظهارکرد: همچنین قیمت تمام شده انتقال محصول با ماشین یخچال‌دار به تهران و از آنجا با هواپیما به کشورهای مقصد، توجیه اقتصادی صادرات را پایین می‌آورد.

به گزارش ایرنا، گلستان پس از کردستان و مازندران سومین تولید کننده توت فرنگی کشور است و شهرستان رامیان به عنوان قطب تولید این محصول در استان با جمعیت تقریبی ۸۷ هزار نفر، ۲۹ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد که در سه درصد آن توت فرنگی کشت می‌شود.

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب