پنجشنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاجتماعی«یوسف خروس» هستم؛ بوقچی ۶۳ ساله والیبال گنبدکاووس

«یوسف خروس» هستم؛ بوقچی ۶۳ ساله والیبال گنبدکاووس

«یوسف خروس» هستم؛ بوقچی ۶۳ ساله والیبال گنبدکاووس

محال است کسی در گنبدکاووس یک بار پایش به سالن مسابقه والیبال رسیده باشد اما “یوسف خروس” را نشناسد. بوقچی شناخته‌شده‌ای که بیش از ۴۰ سال در سالن‌های این شهر نام والیبال گنبد و بازیکنانش را در بوق و کرنا کرد تا سهم بزرگی از شور هیجان سکوها متعلق به او و بوق‌های معروفش باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن به نقل از ایرنا، یوسف رحیمی ۶۳ ساله جای پررنگی در والیبال گنبدکاووس برای خود دست و پا کرده به‌گونه‌ای که نام والیبال بدون او برای علاقمندان این رشته معنایی ندارد.

والیبال و سوارکاری طرفداران بسیاری در گنبدکاووس بویژه ترکمن‌های این شهرستان دارد به همین سبب برگزاری مسابقات اسبدوانی و والیبال پای ثابت اغلب مراسم‌ و جشن‌های آنها در شهر و روستاها است.

یوسف رحیمی گفت: در نوجوانی مقداری شرارت داشتم و گاهی این هیجانات را در دعوا با بچه‌های هم سن وسالم تخلیه می‌کردم . یک روز در پایان یکی از این مجادله‌ها یکی از دوستانم گفت: «یوسف خیلی جنب و جوش داری و مثل خروس میجنگی». از همانجا نام «یوسف خروس» روی من ماند و دیگر هم فراموش نشد . اوایل اگر کسی مرا به این نام خطاب می‌کرد عصبانی می‌شدم اما کم کم با آن خو گرفتم و الان اصلا مشکلی با آن ندارم.

عاشق والیبال گنبدکاووس هستم

لیدر پیشکسوت والیبال گنبدکاووس گفت: مثل خیلی از مردم ایران که طرفدار یکی از ۲ تیم استقلال یا پرسپولیس هستند، استقلالی‌ام و فوتبال را دوست دارد و بارها برای تماشای بازی‌های استقلال با برخی دوستانم به تهران می‌رفتم.

یوسف افزود: چون در خطه گنبدکاووس سوارکاری و والیبال بیشتر از سایر رشته‌های ورزشی طرفدار دارد، من هم علاقه شدیدی به والیبال پیدا کردم و هر موقع که بازی والیبال بود، برای تماشا می‌رفتم.

وی افزود: وقتی به سالن مسابقات می‌رفتم گوش تا گوش سالن تماشاگر نشسته بود و بازیکنان را تشویق می‌کردند اما تشویقی که دلچسب باشه نبود. من در گذشته بارها با بوقچی‌های معروف فوتبال ایران صحبت کرده و با نحوه کار آن‌ها آشنا بودم . یک روز در بازی خانگی والیبال گنبد دل را به دریا زدم و تصمیم گرفتم تماشاگران را ترغیب به تشویق‌ بازیکنان و کادر فنی کنم که خوشبختانه با همراهی مردم این ایده جواب داد و همان روز سالن بازی برای تیم تبدیل به جهنم شد.

یوسف اضافه کرد: در ادامه شعرهایی که از لیدرهای فوتبالی و والیبالی سایر شهرها یاد گرفته بودم را به تماشاگران می‌گفتم و آن‌ها یکدست تکرار می‌کردند.

وی ادامه داد: جو سنگینی که تماشاگران برای تیم‌های حریف ایجاد می‌کردند سبب شده بود که میهمانان ما سالن گنبدکاووس را “قلعه عقاب‌ها” نامگذاری کنند و تمامی تیم‌هایی که به این شهر می‌آمدند از جو تماشاگران وحشت می‌کردند و بیشتر تیم‌های بزرگ مثل “پیکان، سایپا و صنام تهران و شهرداری ورامین” به تیم دهه ۶۰ گنبد که بازیکنان بزرگ و ملی پوش مثل حبیب کوزه‌لی، بای‌محمد دوجی، مجید آزمون و نوری همتی داشت می‌باختند و می‌رفتند.

رحیمی گفت: یک‌بار “مصطفی کارخانه” مربی معروف والیبال به من گفته بود « وقتی گنبد بازی داریم تا بیام و برگردیم چند کیلو وزن کم می‌کنم.»

هوادار والیبال گنبدکاووس همچنین بابیان اینکه لیدری و طرفداری از تیم والیبال در رگ و خون من است بیان کرد: آن‌قدر به این کار عشق می‌ورزم که در سومین روز مراسم فوت مادرم به سالن والیبال رفتم و تیم گنبد را در بازی با حریف تشویق کردم.

وی افزود: در یک شرکت حفاری چاه که متعلق به پسردایی‌ام بود کار می‌کردم. روزهایی که تیم گنبد بازی داشت از محل کار مستقیم به سالن می‌رفتم و بدون این‌که آثار خستگی کار روزانه در من آشکار باشد به کاری به عاشقانه آن را دوست داشتم می‌پرداختم تا شاهد پیروزی تیم شهرم باشم.

رحیمی اضافه کرد: در دوران شیوع ویروس کرونا که بازی‌ها بدون تماشاگر برگزار می‌شد، مسوولان باشگاه شهرداری از من می‌خواستند که به سالن بیایم و تیم را تشویق کنم چون بازیکنان به صدای من عادت داشتند اما من نرفتم چون بازی بدون تماشاگر فایده ندارد.

 

برای بوق‌زدن پول نمی‌گیرم

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای لیدری تماشاگران از مسوولان باشگاه پول هم دریافت می‌کردی یا نه؟، گفت: من عاشق والیبال شهرم و طرفداران آن هستیم و هرگز بابت لیدری و تشویق تیم درخواست پول نکردم البته در برخی سال‌ها مسوولان باشگاه بابت هر بازی مبلغی به من کمک می‌کردند و یا وقتی همراه تیم به سایر شهرها می‌رفتم هزینه‌ ایاب و ذهاب، اقامت و غذا برعهده آنها بود اما این‌گونه نبود که برای هر مسابقه از آنان طلب پول کنم.

وی افزود: بارها پیش آمد که با هزینه شخصی برای تشویق تیم گنبدکاووس به شهرهای دیگر رفتم و حتی شب در پارک خوابیدم. از قبل شماره چند همشهری که کارمند، سرباز یا دانشجو بودند را می‌گرفتم و اگر تمایل داشتند با هم به سالن مسابقه می‌رفتیم و تیم را تشویق می‌کردیم . گاهی تعداد ما به ۲۰ نفر می‌رسید اما دست از تشویق برنمی‌داشتیم.

رحیمی گفت: لیدری در ورزش شغل است و برخی تیم‌های بزرگ فوتبال یا والیبال با لیدرها برای یک فصل ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان قرارداد می‌بندند و من هم پیشنهادهایی از برخی تیم‌های تهرانی داشتم اما من عاشق والیبال شهرم هستم و فقط برای گنبدکاووس شیپور می‌زنم.

این هوادار قدیمی والیبال گنبدکاووس اضافه کرد: اگر من هم دنبال پول می‌رفتم بارم را بسته بودم و وضع مالی‌ام بهتر بود و الان مستاجر نبودم. حتی زمان‌هایی که با هزینه شخصی برای تشویق تیم والیبال گنبد به دیگر شهرها می‌رفتم، در سالن مسابقه لیدرهای تیم حریف سوال می‌کردند در کدام هتل اقامت دارید؟

تنها قهرمانی گنبدکاووس

این لیدر قدیمی والیبال گنبدکاووس در خصوص خاطرات خود از همراهی تیم گفت: تیم والیبال گنبد در دهه ۶۰ بازیکنان بسیار خوب و ملی پوشی مانند “حبیب کوزه لی، بای محمد دوجی، رضا فرجی، مجید آزمون و نوری همتی” داشت که سرمربی آن هم برعهده مرحوم نوری آزمون بود.

وی افزود: تیم والیبال گنبد در سال ۶۳ با همین بازیکنان که ملی پوش هم بودند، قهرمان جام حذفی ایران شدند، آن موقع حامی مالی والیبال گنبد “مجتمع اداره زندان” بود و وقتی تیم قهرمان شد به من یک ساعت مچی و یک سماور هدیه دادند.

رحیمی ادامه داد: آن موقع بازیکنان قراردادی مالی با تیم نداشتند و برای شادی مردم بازی می‌کردند. حتی برخی بازیکنان کفش نداشتند و از دیگران قرض می‌گرفتند. یک دست لباس داشتند که در طول فصل باید از همان استفاده می‌کردند و سفرهایشان هم با مینی بوس یا اتوبوس و با سختی‌ فراوان بود.

وی ادامه داد: الان بازیکنان قراردادهای میلیاردی می‌بندند، بیش از ۱۰ دست لباس ورزشی، چند دست گرمکن و چند جفت کفش دارند سفرهایشان هم با هواپیما است اما بازی‌های خارج خانه را به راحتی می‌بازند و برمی‌گردند.

این لیدر قدیمی والیبال گنبدکاووس همچنین به یکی از سفرهای والیبال گنبد به ارومیه اشاره کرد و گفت: رضا فرجی از بازیکنان تیم ما قبل از سفر به ارومیه با ماشین پیکان برادرش به یک عروسی رفته بود که شیشه عقب ماشین برادرش در مراسم شکست و رضا از این بابت خیلی ناراحت بود.

رحیمی افزود: نماینده حامی مالی باشگاه که متوجه ناراحتی فرجی شده بود به من گفت «چرا رضا ناراحته» گفتم: «شیشه ماشین برادرش که امانت در اختیارش بوده شکست» که به من گفت: «بگو ناراحت نباشه پولش رو میدم»

وی اضافه کرد: فرجی وقتی این پیغام را شنید خیلی خوشحال شد و آن‌روز یکی از بهترین بازی‎‌های عمرش را انجام داد که گونه‌ای که وقتی تعویض می‌شد هواداران حریف خوشحال می‌شدند و در نهایت هم تیم گنبد با پیروزی به خانه بازگشت.

وی همچنین به خاطره بازی تیم مازندران و پاس تهران در قالب بازی‌های قهرمانی کشور در “رشت” اشاره کرد و گفت: این بازی‌ها در برخی سال‌ها به‌صورت متمرکز در یک شهر برگزار می‌شد. در آن سال تیم مازندران با ۶ بازیکن گنبدی به همراه پاس به فینال صعود کرد.

یوسف افزود: رشتی‌ها که میزبان بودند و تیم آنها حذف شده بود می‌خواستند از تیم پاس تهران حمایت کنند که من و برخی لیدرهای مازندران متوجه شدیم و مرتب شعار می دادیم” مازندران – گیلان، اتحاد – اتحاد” و اینجوری شد که آنها هم کم کم از تیم مازندران حمایت کردند و نتیجه آن پیروزی سه بر یک و قهرمانی مازندران شد.

وی اضافه کرد: در آن بازی حبیب کوزه‌لی بالاتر از بالای دست مدافعان حریف آنچنان آبشار می‌زد که کسی توان دفاع نداشت یا بای‌محمد دوجی به قدری خوب دفاع می‌کرد که بازیکنان حریف نمی‌توانستند از دفاع او توپ را رد کنند.

وضعیت فعلی والیبال گنبدکاووس

لیدر پیشکسوت تماشاگران گنبدی همچنین درخصوص وضعیت فعلی والیبال این شهرستان هم گفت: الان ورزش و بازیکنان پولکی شدند اگر پولشان به موقع پرداخت نشود یا یک قسط از قرارداد انها عقب بیفتد سر تمرین نمی‌روند یا خوب بازی نمی‌کنند و به‌طور کلی غیرت و تعصب نسبت به والیبال و تماشاگران کم شده است.

یوسف افزود: البته بازیکنان فعلی هم حق دارند بالاخره آنها برای ورزش و تمرینات صبح و عصر وقت می‌گذارند، آنها هم خانه و زندگی دارند و باید مخارج آن‌را در شرایط اقتصادی فعلی تامین کنند اما همه چیز نباید پول باشد و باید به خوشحال شدن مردم هم فکر کرد.

وی اضافه کرد: گنبدکاووس که پایتخت والیبال کشور است استعدادهای زیادی در این رشته دارد و مسوولان باید روی آنها سرمایه‌گذاری کنند و با جذب بهترین‌ها که زیاد پولکی نباشند و از طرفی هم جوان بوده و انگیزه بالایی داشته باشند، یک تیم خوب برای مسابقات آماده کنند.

پیشنهاد به فدراسیون برای برگزاری بازی‌های پلی آف

لیدر پیشکسوت والیبال گنبدکاووس همچنین از تصمیم فدراسیون والیبال به خاطر برگزاری مسابقات پلی‌آف با هشت تیم انتقاد کرد و گفت: این شیوه بازی‌ها خوب نیست باید با شرکت چهار تیم باشد تا تیم ها انگیزه بالایی برای قرار گرفتن جزو چهار تیم داشته باشند.

یوسف افزود: تیمی مثلا کاله که تلاش کرده و رتبه اول را در دور مقدماتی کسب نموده باید با تیم هشتم بازی کند و اگر ببازد جایگاه خود را از دست خواهد داد در حالی که اگر مرحله پلی آف بین چهار تیم برتر و به صورت ضربدری برگزار شود، اگر تیم اول چهارم هم شود، زیاد جایگاهش افت نمی‌کند.

وی اضافه کرد: به نظر فدراسیون باید از تیم‌ها نظر سنجی کند و بهترین تصمیم را برای برگزاری مسابقات بگیرد تا هم به رشد والیبال کمک کند و هم بازیکنان خوب به تیم ملی راه پیدا کرده و تیم خوبی داشته باشم.

یوسف ادامه داد: امسال هم فدراسیون مرحله پلی اوت را برای چهار تیم‌ آخر جدول گذاشته که این تصمیم غلط است در گذشته تیم هایی رده ۱۳ و ۱۴ به لیگ دسته یک سقوط می‌کردند الان با این اقدام سازمان لیگ حق تیم‌های یازدهم و دوازدهم که کلی زحمت کشیدند، ضایع می‌شود.

درخواست از مسوولان تیم شهرداری گنبدکاووس

لیدر پیشکسوت والیبال گنبدکاووس از متولیان باشگاه شهرداری این شهر هم خواست باجذب بازیکنان جوان، قوی و با انگیزه، تیم خوبی را روانه بازی‌های لیگ کنند تا مردم این شهرستان همیشه با تماشای بازی‌های تیمشان لذت ببرند.

وی گفت: منطقه گنبدکاووس بازیکنان با استعداد زیادی دارد که با کمترین دستمزد حاضر هستند برای شهرشان بازی کنند و نیازی نیست بازیکنانی چند میلیاردی از دیگر شهرها جذب کنند که کارایی لازم را نداشته باشند.

یوسف افزود: شهرداری و شورای شهر گنبدکاووس باید با مشورت پیشکسوتان و کارشناسان خبره والیبال، بازیکنانی را جذب کنند که در حد نام پایتخت والیبال کشور باشند و لیاقت پوشیدن پیراهن تیم را داشته باشند و از نام گنبد و استان گلستان دفاع کنند.

گنبدکاووس با ۴۱۱ هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان واقع است و رشته والیبال در بین مردمان این شهرستان علاقمندان زیادی دارد.

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب