شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاجتماعیموتورسیکلت پای ثابت مرگ و میر جاده‌های گلستان

موتورسیکلت پای ثابت مرگ و میر جاده‌های گلستان

موتورسیکلت پای ثابت مرگ و میر جاده‌های گلستان

مرگ و میر موتورسواران، داغ همیشه تازه مردم استان گلستان است، مصیبتی که در نتیجه رعایت نکردن نکات ایمنی توسط راکبان این وسیله نقلیه رخ می‌دهد و آن‌ها را به پای همیشه ثابت تصادفات جاده‌ای گلستان تبدیل کرده است.‌

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن به نقل از ایرنا، روزی نیست که در جاده های گلستان خبر منجر به فوت و مصدومیت شدید موتورسواران به گوش نرسد اما با وجود نشانه های پنهان و پیدای استفاده نادرست از این وسیله نقیله باز هم آنان از رعایت حدقل های ایمنی مانند استفاده همیشگی از کلاه ایمنی پرهیز می کنند.

 موتورسواران در صدر مرگ و میر جاده های گلستان قرار دارند و بی توجه به ضرورت رعایت نکات ایمنی، با انجام حرکات خطرآفرین و نمایشی و راندن با سرعت زیاد، جان می دهند اما تن به استفاده از وسایل ایمنی مانند کلاه نمی سپارند.

بسیاری از موتورسیکلت سواران برای تردد در جاده های گلستان از کلاه ایمنی استفاده نمی کنند یا آن ها برای سریع رسیدن به مقصد خود به ویژه در جاده های اصلی یا در خیابان های شهری، در خلاف مسیر خود تردد می کنند و سر زدن چنین مخاطرات رانندگی، خسارات وارده برای سوی موتورسواران را تا حد زیادی افزایش می دهد.

فرمانده انتظامی گلستان از جمله کسانی است که از بالا بودن آمار فوتی های ناشی از استفاده نادرست از موتورسیکلت در استان گلایه دارد و می گوید: طبق آماری پلیس استان در ۶ ماه نخست امسال ۴۰ درصد از حوادث سوانح رانندگی رخ داده به تعداد ۱۶ هزار و ۱۶۱ تصادف از سوی موتور سواران بود.

سرتیپ دوم ستاد روح الامین قاسمی افزود: استفاده نکردن از کلاه ایمنی عامل اصلی مرگ یا تصادف شدید موتورسواران گلستان است.

فرمانده انتظامی گلستان با اشاره به اهمیت کلاه ایمنی در حفظ جان موتورسواران گفت: استفاده از کلاه ایمنی از سوی راکبان موتورسیکلت در جاده های استان بسیار کم و ناچیز است.

براساس گزارش پلیس راه گلستان، در ۶ ماه نخست امسال ۱۶۳ نفر در جاده ها و ۳۷ نفر در شهرهای گلستان بر اثر بروز سوانح رانندگی جان باختند.

فرمانده انتظامی گلستان با اشاره به تهدید موتورسواران در جاده های استان، بر سرمایه گذاری بیشتر در حوزه فرهنگ سازی برای رعایت نمودن مقررات رانندگی تاکید کرد.

وی اضافه کرد: سرمایه گذاری در حوزه پیشگیری در استانی که آمار استفاده کنندگان موتورسیکلت در آن بسیار است، باید در اولویت قرار گیرد.

سردار قاسمی گفت: در سه سال اخیر موتورسواران گلستان ۲۸ هزار و ۵۰۰ کلاه ایمنی رایگان دریافت کردند ولی اثر مثبتی از این اقدام در جاده ها دیده نشد و آنان رغبتی به استفاده از این وسیله ایمنی ندارند.

رییس اداره عملیات پلیس راهور گلستان هم نزدیکی شهرها و روستاها به یکدیگر و فعالیت فراوان مردم در زمین های کشاورزی را از جمله دلایل اصلی روی آوردن مردم استان به استفاده از  موتورسیکلت اعلام کرد.

سرهنگ محمد طبیبی افزود: با توجه به آمار بالای تصادف موتورسیکلت در جاده های استان، سرمایه گذاری در حوزه پیشگیری از جمله ایجاد پیست موتورسواری در حاشیه شهرها برای تخلیه هیجان جوانان در کاهش سوانح رانندگی با این وسیله در استان موثر است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان هم معتقد است: دستگاه های استان برای فرهنگ سازی در استفاده صحیح از موتورسیکلت به صورت جزیره ای عمل می کنند و برنامه هماهنگی برای گسترش هم‌افزایی در این زمینه ندارند.

ایوب میرشاهی اظهار داشت: علاوه بر مشارکت همه دستگاه ها، باید از ظرفیت بزرگان، ائمه جمعه و امامان جماعت مساجد برای فرهنگ سازی استفاده صحیح از موتورسیکلت بهره برد.

وی به فعالیت های این اداره کل در پیشگیری از حوادث رانندگی موتورسیکلت در استان اشاره کرد و گفت: ایمن سازی جاده ها با نصب کنترل سرعت، چراغ چشمک زن، آشکارسازی نقاط حادثه خیز، توزیع بسته های فرهنگی میان دانش آموزان به ویژه مدارس مستقر در حاشیه جاده ها، ارایه خدمات رایگان تعمیر کار برای تعویض لامپ موتور سیکلت دارای نقص در حاشیه همایش ها و توزیع کلاه ایمنی رایگان میان موتورسواران، از جمله این فعالیت ها است.

به گفته وی سال گذشته ۳ هزار کلاه ایمنی رایگان میان موتورسواران استان توزیع شد اما استقبال موتورسواران در استفاده از این وسیله ایمنی بسیار کم است.

 برای حل این معضل رانندگی موتورسیکلت ها در جاده های گلستان، ایجاد مراکز آموزش رانندگی موتورسیکلت، کاهش سرعت موتورسیکلت به ۶۰ کیلومتر از سوی سازندگان، ممنوع شدن رانندگی و حتی فروش موتورسیکلت به افراد بدون گواهینامه، استفاده از ظرفیت رسانه ها در فرهنگ سازی، ممنوع کردن تردد موتور سیکلت فاقد پلاک، فرهنگ سازی استفاده از کلاه و دیگر تجهیزات ایمنی، ممنوع کردن ورود و تردد موتورسیکلت های دارای نقص فنی از جمله چراغ در خیابان و جاده ها و برخورد قاطع پلیس با متخلفان موتور سوار از جمله مواردی است که کارشناسان مرتبط  بر انجام آن تاکید دارند.

گلستان با یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت، ۳۳ نقطه شهری و بیش از یک هزار روستا را در خود جای داده که ساکنان آن برای تردد از پنج هزار و ۳۰۰ کیلومتر راه ارتباطی آسفالته استفاده می کنند.

پانوشت:

با توجه به بالا بودن آمار تصادفات موتورسیکلت در منطقه، خسارات جانی و مالی حادثه بعلت عدم بیمه بودن موتورسیکلت منجر به مشکلات عدیده ایی برای موتورسواران می شود از 15 آبان الی 30 اسفند 1399 جرائم دیرکرد بیمه نامه شخص ثالث موتورسیکلت بخشوده شده است و این بهترین فرصت جهت خریداری بیمه نامه شخص ثالث موتورسیکلت است که برای خرید اینترنتی بیمه شخص ثالث موتورسیکلت اینجا را کلیک کنید

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب