خانهگزارشمراسم بزرگداشت « مختومقلی فراغی » زیرسایه کرونا برگزار شد

مراسم بزرگداشت « مختومقلی فراغی » زیرسایه کرونا برگزار شد

مراسم بزرگداشت « مختومقلی فراغی » شاعر و عارف ترکمن امسال با شرایط کاملا متفاوت و زیرسایه شیوع بیماری کرونا و با حضور تعداد محدودی از چهره‌های فرهنگی، مدیریتی و اقوام در مراوه تپه برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان ترکمن به نقل از تسنیم، مراسم بزرگداشت دویست و هشتاد و هفتمین سالروز تولد « مختومقلی فراغی »، شاعر شهیر ترکمن عصر امروز با حضور جمعی از چهره‌های فرهنگی، مدیریتی و اقوام در آرامگاهش روستای آق‌توقای شهرستان مراوه تپه برگزار شد.

در این مراسم مدیرکل ارشاد گلستان، فرمانداران مراوه تپه، گمیشان و بندرترکمن و شهرداران گنبدکاووس و مراوه تپه حضور داشتند.

معاون استاندار گلستان در خصوص برگزاری این مراسم به خبرنگار تسنیم گفت: مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی شاعر شهیر ترکمن پس از چند دهه به دلیل مقابله با شیوع ویروس کرونا به شکل متفاوتی برگزار شد و امیدواریم در سنوات آینده بتوانیم برنامه‌های گسترده‌تر تدارک ببینیم.

عبدالرضا چراغعلی افزود: بزرگداشت مختومقلی فراغی در چند دهه اخیر در قالب همایش‌های علمی در برخی مراکز آموزش عالی منطقه و تهران برگزار شده بود.

مختومقلی در سال ۱۱۱۲ هجری شمسی در روستای حاجی‌قوشان در شمال شرق گنبد کاووس به دنیا آمد و در سال ۱۱۶۹ درکنار چشمه اباساری در دامنه کوه سونگی داغ درگذشت و پیکرش به روستای آق توقای در ۴۰ کیلومتری غرب مراوه تپه (منتهی الیه شرق گلستان) منتقل و در جوار آرامگاه پدرش به خاک سپرده شد.

اشعار این شاعر بزرگ ترکمن دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان او به چندین زبان زنده دنیا مثل انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.

مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی شاعر و عارف نامی ترکمن هرساله در ماه اردیبهشت باحضور مقامات فرهنگی ایران و بعضا کشور ترکمنستان در محل آرامگاه او در مراوه تپه برگزار می‌شد اما امسال این مراسم زیر سایه کرونا به صورت محدود برگزار شد.

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به همایش بزرگداشت مختومقلی فراغی نوشت: او تنها شاعر مراوه تپه، ترکمن و ایران نبود. اخلاق­مداری، مردم داری، دین ­باوری و سلوک فردی این شاعر شهیر، او را به ستاره ­ای درخشان در آسمان فرهنگ مبدل ساخته که همچنان به جویندگان معرفت و انسانیت نور می ­بخشد. شکوه نام او تا بدان جاست که او را به‌عنوان یکی از پیشگامان شعر با مضامین اخلاقی می‌شناسند.

وی افزود: ایران زمین از دیرباز تا به امروز همواره مهد فرهنگ و شعر و ادب بوده است. جای جای این سرزمین هنرپرور، آراسته به گوهرهای درخشانی است که در قلمرو جغرافیایی زادگاه خود محدود نمانده و با آثار، گفتار و رفتار خویش آوازه­ای ملی و فراملی یافته ­اند.ادیب وارسته و شاعر اخلاق­مدار خطه همیشه بهار گلستان، مختومقلی فراغی در زمره بزرگانی است که شهره عام و خاص و مشهور جهان ادب و شعر است.

صالحی اضافه کرد: او از دل مردم برخاست و در میان مردم زیست و هم­ نفس با آنان از دردها و دغدغه ­های مردم روزگار خویش سرود. پیوند عمیق باورهای دینی مختومقلی و ارادت او به پیامبررحمت حضرت خاتم­­ الانبیا(ص) و اهل­ بیت(ع)، بُعد معرفتی عمیقی به اشعار او بخشید.

وی ادامه داد: تجلیل از مقام این شاعر ترکمن، تجلیل از انسانیت و فضایل اخلاقی انسانی است. حلقه مفقودۀ جهان پرآشوب امروز و انسان سرگشته عصر حاضر،توجه به فضیلت ­های اخلاقی و نوع دوستی و غمخواری است. مفاهیمی که در اشعار مختومقلی موج می­ زند و آثار او را به گنجینه ­ای از سجایای اخلاقی مبدل ساخته است. با گرامی داشت یاد این شاعر جهان اسلام، صمیمانه ­ترین درودهای خود را به مردم سلحشور و باصفای ترکمن نثار می ­کنم و از دست اندرکاران بزرگداشت مقام این انسان والا، کمال قدردانی را دارم.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

خروج از نسخه موبایل