شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاجتماعی«مختومقلی فراغی» سهمی در تقویم ملی ندارد/ سفارش شاعر بزرگ ترکمن به...

«مختومقلی فراغی» سهمی در تقویم ملی ندارد/ سفارش شاعر بزرگ ترکمن به وحدت

«مختومقلی فراغی» سهمی در تقویم ملی ندارد/ سفارش شاعر بزرگ ترکمن به وحدت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن به نقل از ایسنا، فرماندار مراوه‌تپه، خواستار اختصاص یک روز به نام «مختومقلی فراغی» در تقویم ملی شد و گفت: مختومقلی از شاعران و دانشمندان بزرگ ایرانی است.

لقمان قربانی در گفتگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به جایگاه مختومقلی فراغی عارف و شاعر پرآوازه ترکمن اظهار کرد: از آنجایی که خداوند مختومقلی را از دیگر افراد جامعه متمایز آفریده و در ردیف عارفان و ارادتمندان دین قرار داده از جایگاه ویژه‌ای در بین مردم برخوردار است.

وی افزود: قرآن کریم همیشه به وحدت بین مسلمانان تاکید دارد و از آنجایی که اکثر اشعار مختومقلی برگرفته از قرآن کریم، آموزه‌های دینی و فرمایشات بزرگان است وی نیز در جای‌جای اشعار خود به وحدت و اتحاد بین مسلمانان سفارش کرده است.

فرماندار مراوه‌تپه با بیان اینکه امسال دویست و نودمین سالگرد مختومقلی فراغی است، تصریح کرد: تاریخ تولد عنوان شده از سوی ترکمنستان برداشتی از تمثیل‌های اشعار مختومقلی فراغی بوده و هیچ استنادی ندارد، چراکه «آنا قربان ایشان» نبیره مختومقلی کنار مزار وی حصاری کشیده و با خواهرزاده‌های مختومقلی(فرزندان زبیده خواهر مختومقلی) دیدار کرده، همچنین تاریخ و شجره‌نامه کامل ایشان نوشته و در بین ریش‌سفیدان گرکز، مختومقلی فراغی از تیره گوگلان است که همین مسئله یک سند برای تعیین سال تولد است و براساس آن امسال دویست‌و نودمین سالگرد تولد مختومقلی فراغی است.

قربانی در پاسخ به این پرسش که چرا اشعار مختومقلی فراغی به طور کامل ترجمه و در اختیار عموم جامعه قرار نگرفته است، پاسخ داد: ترجمه شعر مختومقلی نیاز به شاعر قوی ترکمن دارد که بتواند مفهوم صحیح اشعار را برساند و آنها را به شیوه صحیح ترجمه کند، گرچه تاکنون اشعار وی ترجمه شده ولی برای اساتید این حوزه رضایتبخش نبوده است.

وی اضافه کرد: دستگاه‌های متولی می‌توانند با دعوت اساتید ترکمن استان و شاعران بزرگ فارسی‌زبان در خصوص ترجمه اشعار مختومقلی فراغی با یکدیگر بحث و تبادل نظر کرده و برای ترجمه صحیح با یکدیگر همفکری کنند.

فرماندار مراوه‌تپه، خواستار نامگذاری یک روز به نام مختومقلی فراغی در تقویم رسمی شد و افزود: باید یک روز مختص مختومقلی فراغی در تقویم ملی ثبت شود چراکه مختومقلی شاعر و دانشمند بزرگ ایرانی محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، مختومقلی فراغی، شاعر و عارف بزرگ ترکمن در سال ‏۱۱۱۲ هجری شمسی در روستای حاجی قوشان گنبدکاووس در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد،‌ وی تا پایان عمر در بین ترکمن‌ها زیست و در غم‌ها و شادی‌های آن‌ها شریک بود. او علاوه بر شعر، به آموزش و راهنمایی مردم پرداخت و سرانجام در سن ‏۵۷‌ سالگی در سال ۱۱۶۹ هجری شمسی دعوت حق را لبیک گفت.

امسال قرار است علاوه‌بر برگزاری مراسمات بزرگداشت این شاعر نامی از ۱۵ اردیبهشت در تمامی ۱۴ شهرستان استان گلستان، مراسم اختتامیه دهه بزرگداشت مختومقلی فراغی نیز در ۲۸ اردیبهشت ماه سال جاری مطابق با روز موسوم به تولد وی و با حضور نمایندگان کشورهای همسایه و مدیران ارشد فرهنگی و هنری کشورمان در جوار آرامگاه این شاعر متعهد برگزار شود.

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب