جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاجتماعیقزاق ها، و حقوق شهروندی

قزاق ها، و حقوق شهروندی

قزاق ها، و حقوق شهروندی

امروز و امشب (جمعه۲۸خرداد۱۴۰۰) قومیت قزاق ساکن ایران شهر گرگان، جهت انتخابات شورای شهر گرگان، با حضور پر حجم در پای صندوق رای، یک رکورد ویژه را رقم زدند.

از ابتدای صبح تا پایان رای گیری یعنی ۱۲شب، ازدحام فوق العاده ای جهت رای دادن به چشم می خورد. چرا که برای اولین بار یک کاندیدای قزاف به نام یوسف جمنی، وارد میدان رقابت گردید. و این واقعه فرصتی پدید آورد تا قزاق های گرگان و حتی قزاق های بندر ترکمن( و اندکی گنبدکاووس)، به طور گسترده، از دختران و پسران رای اولی قزاق ها، تا زنان و مردان میانسال و مسن انان، با روحیه ی همبستگی قومی و وحدت رویه با شور و نشاط وصف ناشدنی، حماسه ای به یاد ماندنی در حیات سیاسی- اجتماعی قزاق های ایران را رقم زدند.

به راستی، این شور و نشاط مردم قزاق برای اثبات چه امری بود؟ چرا اینگونه جملگی بسبج گشته اند تا ساعت ها در دمای بسیار داغ، در پای صندوق صف بسته، منتظر رای دادن به تنها کاندیدای قزاق گردند.؟

طبیعی است که قزاق های گرگان، به عنوان یکی از قدیمی ترین اقوام گرگانی که حدود یکصدسال قدمت زندگی در قزاق محله( یکی از پنج محله مشهور با بافت قدیمی گرگان) را دارند، درصدد احقاق حقوق شهروندی خود بوده، و برای رفع تبعیض و بی عدالتی به پای صندوق آمده اند.

اما آیا این مشارکت منتج به نتیجه خواهد شد؟ و برای اولین بار یک قزاق جزو ۱۱نفر اعضای شورای شهر گشته حق رای خواهند داشت.مسلم است که اگر این چنین شود، یک رخداد جالب توجه در ایفای حقوق شهروندی اقلیت های قومی و مذهبی به شمار می رود.

اما متاسفانه، سابقه ی کاندیداتوری یک اقلیت مشابه دیگر یعنی ترکمن های گرگان، در دوره های گذشته و یحتمل این دوره (با کاندیداتوری مهندس احسان الله پیرا)، عدم راهیابی به دایره ی تنگ شورای شهر گرگان بوده است.

سوالی که در اینجا مطرح می گردد این است که چرا راهکارهای قانونی،( به مانند مجلش شورای اسلامی که برای اقلیت هایی چون آشوریان و کلیمی ها، یک نماینده پیش بینی شده)، برای اقلیت های مراکز استان ها و کلان شهر ها چنین تمهیدات قانونی جهت تسهیل ورود به شورای اسلامی شهر دیده نشده است؟

 چرا شورای شهر گرگان با بسط مجال مشارکت اقوام در ترکیب شورا به عنوان میهمان و مدعو، زمینه ی توجه به محلات محروم تر و رضایتمندی اقوام را فراهم نمی آوردند؟

لازم به ذکر است که عدم توان رقابت اقلیت ها با جمعیت اکثریت گرگان، که نمی توانند از قوم خود نماینده ای در شورای شهر داشته باشند، موجبات دلسردی و واگرایی گشته، همچنین باعث تداوم عقب مانندگی محلاتی مانند قزاق محله و همت آباد گشته است.

امری که می طلبد با تجدید نظر در قوانین انتخابات و تصویب آن در مجلس، حقوق شهروندی اقلیت ایفا گشته، موجب رضایتمندی و همگرایی بیشتر با کلیت جامعه ی ایرانی گردد.

نوشتار از: دکتر ارازمحمد سارلی

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب