پنجشنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳
spot_img
خانهرپوتاژ آگهیسهمیه میلگرد با پروانه ساختمان

سهمیه میلگرد با پروانه ساختمان

اقدامات مختلفی جهت کنترل نوسانات قیمت میلگرد در داخل کشور توسط دولت انجام گرفته است که یکی از آن‌ها، اعطای سهمیه میلگرد با پروانه ساختمان است؛ این اقدام به‌دلیل تحویل میلگرد به مصرف‌کنندگان واقعی جهت ساخت مسکن و سایر ساختمان‌ها با قیمت مناسب، بسیار مؤثر واقع شده است.

مصرف‌کنندگان واقعی، همان افراد فعال در حوزه ساختمان‌سازی هستند که برای پیشبرد پروژه‌های خود نیاز به مقاطعی نظیر میلگرد دارند؛ آن‌ها با این قانون می‌توانند آرماتورهای موردنظر خود را با نرخ مصوب دولتی خریداری کنند و به صورت به صرفه و اقتصادی در پروژه خود به‌کارگیرند. همچنین، تأمین سهمیه میلگرد از طریق سازمان‌هایی نظیر بورس و اتحادیه آهن‌آلات صورت می‌گیرد که در ادامه مطلب، بیشتر درباره ضوابط و قوانین آن توضیح داده‌ایم؛ با ما همراه باشید.

سهمیه میلگرد دولتی به چه پروژه هایی تعلق می گیرد؟ مدارک و شرایط مورد نیاز

سهمیه میلگرد دولتی، به پروژه‌های خاصی تعلق می‌گیرد؛ طبق قوانین این حوزه، ساختمان‌های دارای حداقل ۱۰۰۰ مترمربع زیربنا مشمول این طرح می‌شوند. بنابراین، سهمیه میلگرد دولتی با توجه به متراژ ساختمان‌ها اعطاء می‌شود؛ همچنین، افراد باید دارای جواز ساخت و پروانه بهره‌برداری باشند تا بتوانند از این سهمیه استفاده کنند. در این حالت، بهای میلگردهای مهم و پرمصرفی مانند قیمت میلگرد 16 به پایین‌ترین رنج ممکن می‌رسد که این موضوع به نفع مصرف‌کنندگان واقعی است.

طبق نظر کارشناسان آهن آنلاین:

قیمت میلگرد 16 تولیدی در دو گرید A2 و A3، نقش پررنگی در تعیین هزینه کلی پروژه‌های عمرانی داشته و معمولا به خاطر مقاومت تنشی و کششی بالای این مقطع، یکی از بزرگترین سهم‌های تناژی در خرید میلگرد کلی، جهت هر نوع ساخت‌و‌ساز را دارا است. قیمت میلگرد 16 امروز در بازار، به‌صورت لحظه‌ای تحت نوسان واقع شده و اکثر مصرف‌کنندگان این روزها سعی در پیگیری مراجع معتبر اینترنتی، جهت خرید آنلاین میلگرد 16 دارند.”

حداکثر و حداقل تناژ میلگرد قابل تهیه از بورس با داشتن پروانه ساخت چقدر است؟

همان‌طورکه اشاره شد، خریداران حقیقی و حقوقی که پروانه ساخت دارند و زیربنای پروژه آن‌ها حداقل ۱۰۰۰ مترمربع است، می‌توانند به ازای هر مترمربع، ۵۰ کیلوگرم آهن با نرخ دولتی سفارش دهند؛ همچنین، طبق قوانین وضع‌شده در بورس، هر شخص حقیقی مجاز به خرید حداقل ۲۰ تن و حداکثر ۲۲۰ تن میلگرد است. درکل، مقادیر مجاز عبارت است از ۲۰، ۱۱۰ و ۲۲۰ تن که هر شخصی می‌تواند بسته به پروژه خود دست به انتخاب بزند. بنابراین، افرادی که قصد خرید میلگرد از بورس کالا را دارند، مجاز به سفارش آن در تناژ بالا هستند.

برای تهیه میلگرد دولتی برای ساختمان سازی، لازم است تناژ مشخصی را از بورس درخواست کرد.
برای تهیه میلگرد دولتی برای ساختمان سازی، لازم است تناژ مشخصی را از بورس درخواست کرد.

 

مراحل خرید میلگرد با پروانه ساختمان از بورس کالا

مراجعه به کارگزاری‌های بورس، یکی از رایج‌ترین راه‌های اخذ سهمیه میلگرد با پروانه ساختمان است که طی چند مرحله صورت می‌گیرد. در مرحله اول، افراد باید به یکی از کارگزاری‌های معتبر کشور رجوع کنند و با ارائه مدارک شناسایی خود، کد بورسی دریافت کنند؛ سپس، این افراد با تهیه جواز ساخت می‌توانند نسبت به خرید میلگرد از قسمت سبد کالاهای فولادی اقدام کنند. ضمن اینکه قبل از خرید، باید نسبت به نماد کارخانه‌های عرضه‌کننده میلگرد و سبد کالای آن‌ها در بورس اطلاع داشته باشند.

دراین‌بین، محدودیت‌هایی نیز در خرید میلگرد با پروانه ساختمان از بورس کالا وجود دارد؛ ازجمله اینکه احتمال ارائه نشدن سبد میلگرد مدنظر شما در موقع خرید وجود دارد. همچنین، برای خرید کالاهای فولادی محدودیت زمانی وجود دارد و شما تنها مجاز به انجام معامله در ساعت ۱۰:۳۰ صبح روز چهارشنبه هستید. علاوه‌براین، امکان عدم همکاری کارخانه‌های بزرگ و مطرح کشور با بورس کالا وجود دارد که این موضوع، زمینه‌ساز برهم زدن میزان عرضه و تقاضا خواهد شد. بهای تمام میلگردها نیز از قیمت میلگرد ۸ گرفته تا مابقی سایزها براساس همین میزان درخواست و ارائه تعیین می‌شود.

طبق نظر کارشناسان آهن آنلاین:

“باتوجه به کاربرد بالای میلگرد 8، در همبندی ارت فونداسیون، ساخت پایه‌ها، اسکله ها، ستون‌ها و دیگر موارد مصرف آن در پروژه‌های ساخت‌و‌ساز، آگاهی از قیمت میلگرد 8 آجدار و ساده، برای خیلی از سازندگان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. درواقع، قیمت روز میلگرد 8، مانند سایر سایزها، بسته به برند تولیدکننده و نوسانات روز قیمت آهن‌آلات، به‌صورت لحظه‌ای دچار تغییر شده و به‌همین‌دلیل، مصرف‌کنندگان جهت خرید میلگرد 8 ساده و آجدار، نیاز به استعلام روزانه نرخ آن دارند.”

نکات مهم برای خرید میلگرد با پروانه ساخت

انتخاب کارگزاری، یکی از مهم‌ترین نکات در زمان خرید میلگرد با پروانه ساخت است. ازآنجایی‌که نمودار قیمت میلگرد در بورس کالا کاملاً رقابتی است، یک کارگزاری حرفه‌ای می‌تواند در خرید به‌صرفه آن به شما کمک کند؛ بنابراین، کارگزاری را انتخاب کنید که از تجربه و مهارت لازم برخوردار باشد. نکته بعدی این است که به‌دلیل زمان ارائه میلگرد در هر چهارشنبه، ممکن است میلگرد موردنظر شما در آن تاریخ عرضه نشود و در کل، خرید آن زمان‌بر شود.

ضمن اینکه لازم است بودجه موردنیاز جهت خرید میلگرد با پروانه ساخت را از قبل تهیه کنید؛ زیرا در صورت پرداخت نکردن مبلغ در حداکثر ۳ روز کاری مشمول جریمه دیرکرد به کارگزاری می‌شوید. برای جلوگیری از این اتفاق، می‌توانید خرید خود را از کف یعنی ۲۰ تن انجام دهید؛ همچنین، اگر مبلغ میلگرد خریداری‌شده تا ۱۰ روز کاری بعدازآن پرداخت نشود، معامله فسخ خواهد شد و شما با وجود به هم خوردن معامله باید هزینه‌های کارگزاری را پرداخت کنید.

برای خرید میلگرد با مجوز ساخت، باید مراحل مختلفی را طی کرد.
برای خرید میلگرد با مجوز ساخت، باید مراحل مختلفی را طی کرد.

 

اختلاف قیمت میلگرد سهمیه ای ارائه شده با پروانه ساختمان و میلگرد آزاد چقدر است؟

قیمت میلگرد دولتی، تفاوت قابل‌توجهی با میلگرد آزاد دارد؛ به‌همین‌دلیل، فعالان حوزه ساختمان همواره در تلاش هستند تا از میلگردهای سهمیه‌ای بهره‌مند شوند. ازنظر نوع میلگرد نیز فرقی بین محصولات سهمیه‌ای وجود ندارد؛ از قیمت میلگرد ۱۴ و ۱۶ گرفته تا سایر میلگردها، با نرخی مقرون‌به‌صرفه‌ای عرضه می‌شوند؛ به‌طورکلی، برخی از کارشناسان معتقدند، دخالت مستقیم دولت در زمینه قیمت‌گذاری میلگرد کار درستی نیست. آن‌ها بر این اعتقادند که باید از طریق روش‌هایی مانند مقابله با احتکار از افزایش بی‌رویه قیمت آهن‌آلات جلوگیری کرد.

طبق نظر کارشناسان آهن آنلاین:

“میلگرد ۱۴، بیشتر در سازه‌هایی سبک مورد استفاده قرار می‌گیرد و جزء سبک‌ترین آرماتورهای فولادی موجود در بازار است. قیمت میلگرد ۱۴ نسبت به سایر سایزهای این مقطع به‌دلیل کمتر بودن وزن و قطر، مناسب‌تر است، اما چون در صنایع مختلف کاربرد دارد، قیمت روز میلگرد 14 نوسانات زیادی را تجربه می‌کند و ممکن است چندین بار در طول روز نرخ این کالا به‌روز شود.”

سخن پایانی

یکی از مهم‌ترین پروسه‌ها در خرید مقاطع ساختمانی، کسب اطلاع از نرخ به‌روز آن‌ها است؛ در رابطه با میلگرد نیز این موضوع صدق می‌کند. برای اطلاع از قیمت انواع میلگرد می‌توانید به آهن آنلاین (ahanonline.com) مراجعه کنید و باتوجه به بهای هر محصول دست به انتخاب بزنید و دیگر مشکلاتی در رابطه با محدودیت تناژ در خرید از بورس و ارائه مجوز پروانه ساختمانی را نداشته باشید.

 

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب