پنجشنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳
spot_img
خانهگزارشسایه گرد و غبار بر سر مردم استان گلستان

سایه گرد و غبار بر سر مردم استان گلستان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان ترکمن، روزنامه همشهری در گزارشی به قلم فریبا شیردل به موضوع کاهش بارش ها و افت شدید سطح آب در گلستان پرداخته و نوشت که مطابق سخنان مدیرکل هواشناسی در آینده‌ این استان با پدیده گرد و غبار مواجه خواهد شد.
در این گزارش آمده است: گلستان با وجود اینکه در کرانه شرقی دریای خزر و دامنه‌های البرز واقع شده، جزو استان‌هایی است که با کاهش شدید بارش‌ها و افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی مواجه است.
این موضوع آینده گلستان را تحت تأثیر قرار خواهد داد. طبق گفته‌های مدیرکل هواشناسی استان، بارش‌ها در استان در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۴ ‌درصد کاهش یافته است و البته «‌نوربخش داداشی» این هشدار را هم به متولیان داد که در آینده‌ای نزدیک گلستان با پدیده گردوغبار مواجه خواهد بود.

 

پدیده ریزگرد در کمین استان
داداشی با بیان اینکه امکان مبارزه با تغییرات اقلیمی وجود ندارد و باید شرایط سازگاری با این وضعیت را به وجود آورد، گفت: گلستان یکی از استان‌هایی است که در آینده نزدیک با گرد و غبار مواجه می‌شود و همین الان هم صحرا و بیابان‌های استان و صحرای قره قوم که در مجاورت این منطقه واقع شده، می‌تواند منشأ پدیده گردو غبار باشد. با تغییرات اقلیمی و کم بارشی که در حال وقوع است، اگر چاره‌اندیشی نشود در آینده با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.

 

کاهش ۲۶‌درصدی بارش‌ها نسبت به بلندمدت
داداشی با بیان اینکه از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون میانگین بارش‌ها ۲۰ تا ۳۰‌درصد نسبت به میانگین بلندمدت کاهش داشته است به همشهری گفت: تغییرات اقلیمی با سرعت زیاد در کشور و به‌ویژه گلستان در حال رخ دادن است. برای همین باید با استفاده از اطلاعات هواشناسی برای آینده استان به‌ویژه تعیین الگوی کشت برنامه‌ریزی شود تا به صرفه اقتصادی مورد نظر در استان با توجه به نوع کشت برسیم. وی افزود: میزان بارش استان از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون ۲۳۳/۴ میلی متر بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۴‌درصد و نسبت به میانگین بلندمدت نیز ۲۶‌درصد کاهش دارد. این کارشناس بیان کرد: با توجه به این شرایط باید از کاشت محصولاتی که نیاز زیادی به آب دارند مانند برنج خودداری شود و در عین حال سازمان جهادکشاورزی باید با همکاری بخش تحقیقات، محصولاتی را به کشاورزان معرفی کند که بتواند با کمترین میزان مصرف آب، حداکثر تولید را داشته باشد.

 

تغییر رژیم بارش‌ها
مدیرکل هواشناسی استان با اشاره به تغییر الگوی بارش‌ها هم بیان کرد: امروز شاید از نظر مقدار بارش تغییر یا کاهش زیادی نسبت به سال‌های گذشته نداشته باشیم، اما نوع و زمان بارش‌ها دچار تغییر شده است. در این سال‌ها مانند گذشته بارش به‌صورت برف را نداریم، برای همین ذخیره آبی در استان کاهش یافته است.
وی ادامه داد: در عین حال تعداد ساعات آفتابی در استان افزایش یافته و بارش‌ها به‌صورت رگباری و زودگذر است. با توجه به این مشخصه، بارش‌ها خیلی راحت از دسترس خارج می‌شود و با افزایش دما تبخیر هم در حال افزایش است و ذخیره آبی همچنان کاهش می‌یابد.
این مسئول با بیان اینکه ناهنجاری‌های دمایی در گلستان در حال وقوع است، اظهار کرد: وقتی افزایش دما داریم، تبخیر هم زیاد می‌شود. آب‌های در دسترس بخار می شوند و کاهش می‌یابند. سال گذشته ناهماهنگی دمایی یا ناهنجاری دمایی در استان رخ داد، به نحوی که در برخی از روزها بالاترین دما را داشتیم که نسبت به دوره آماری قبلاٌ وجود نداشت و در عین حال سردترین دما حدود منفی ۱۵ درجه نیز برای نخستین بار در استان رخ داد.
دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب