جمعه, فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاجتماعی«دوتار ترکمن» ثبت جهانی یونسکو شد/ هنر ساخت « دوتار ترکمن »...

«دوتار ترکمن» ثبت جهانی یونسکو شد/ هنر ساخت « دوتار ترکمن » و هنر اجرای موسیقی سنتی همراه با آواز ترکمنی ثبت جهانی یونسکو شد

« دوتار ترکمن » ثبت جهانی یونسکو شد/ هنر ساخت «دوتار ترکمن» و هنر اجرای موسیقی سنتی همراه با آواز ترکمنی ثبت جهانی یونسکو شد

به گزارش پایگاه  اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن به نقل از ترکمن‌ نیوز؛ به همت کشور ترکمنستان، «دوتار ترکمن» در فهرست نمایندگی میراث فرهنگی ناملموس بشریت (ثبت جهانی یونسکو) شد.

دوتار یک ساز سنتی و سبک موسیقی مردم ترکمن است.

ساز دوتار یک عود دو سیم با گردن بلند با بدنه گلابی شکلی است که با یک صفحه نازک چوبی پوشیده شده است.

بدنه طنین انداز و تخته صدا از یک تکه چوب توت و گردن با تنه خشک شده درخت زردآلو ساخته شده است.

 

شیوه ساختن دوتار ترکمن

 برای ساخت بدنه دوتار، چوب گرد، توخالی و صیقلی می شود. چوب پوشش تا بیست و چهار ساعت پخته می شود تا رطوبت از بین برود، سپس با استفاده از چسب استخوان روی حفره دوتار چسبانده می شود. در نهایت، گردن، فرت و سیم اضافه شده و ساز کوک می شود.

دوتار بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ ترکمنی است و در تمام ژانرهای اصلی موسیقی و آواز ترکمن استفاده می‌شود.

موسیقی به دو نوع تقسیم می شود: دوتارکی که به موسیقی نواخته شده به تنهایی اطلاق می شود و باشی که به موسیقی همراه با آواز اطلاق می شود. چندین نوع فرعی نیز وجود دارد.

برای مثال، dessanchy bangshy یک اجرای حماسی است که شامل روایت، آواز و بداهه آوازی است، بنابراین شعر و نثر متناوب می شود.

در ترکمنستان و ترکمنصحرا موسیقی دوتار بخشی ضروری از جشن ها، مراسم، جشن های ملی، جشنواره های فرهنگی، اجتماعات اجتماعی و برنامه های سرگرمی است.

گزارش از : یاشار نیازی

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب