جمعه, فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاجتماعیدروازه مسافری مرز باجگیران خراسان رضوی به ترکمنستان پس از سه‌سال بازگشایی...

دروازه مسافری مرز باجگیران خراسان رضوی به ترکمنستان پس از سه‌سال بازگشایی شد

دروازه مسافری مرز باجگیران خراسان رضوی به ترکمنستان پس از سه‌سال بازگشایی شد

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی گفت: تردد تمامی مسافران ترکمنستانی با بازگشایی کامل دروازه مسافری در پایانه مرزی باجگیران به ترکمنستان، پس از وقفه سه ساله از سرگرفته شد.

جعفر شهامت روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس توافقات انجام شده بین مقامات جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان مبنی بر تردد مسافر همانند قبل از شیوع همه گیری کرونا از پایانه مرزی باجگیران، از هفتم فروردین ماه ۱۴۰۲ طرف ترکمنستانی دروازه تردد مسافری را به صورت کامل بازگشایی نموده است.

وی اضافه کرد: از حدود سه سال قبل همزمان با آغاز همه گیری کرونا مرز باجگیران بطور یک طرفه از جانب ترکمنستان بصورت کامل بسته شده بود.

شهامت خاطرنشان کرد: از اواخر اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ تاکنون فقط مسافرین دیپلمات اجازه تردد از مرز باجگیران را داشته اند و دروازه های مرزی با هماهنگی قبلی به منظور تردد آنها بازگشایی و مجدد بسته می شده است و مسافران عادی با محدودیت تردد توسط طرف ترکمن مواجه بودند.

همچنین بر اساس اعلام دفتر نمایندگی شمال و شرق وزارت امور خارجه؛ تردد کامیونهای تجاری از مرز باجگیران شهرستان قوچان خراسان رضوی با کشور ترکمنستان اواخر اسفند پارسال پس از توقفی سه ساله از سرگرفته شد، مطابق توافقات صورت گرفته روزانه ۱۰ کامیون با راننده، حامل بار کمتر از ۲۰ تن و فقط به مقصد عشق آباد می توانند از مرز زمینی باجگیران (هودان) وارد ترکمنستان شوند.

بنا بر اعلام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور با عادی شدن فعالیت پایانه مرزی باجگیران، تمامی پایانه های مرزی کشورمان با ترکمنستان، در حال حاضر فعال می باشند.

خراسان رضوی از شمال و شمال شرق ۵۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد که این مرز در محدوده شهرستان های قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد واقع است.

بین ایران و ترکمنستان چهار گذرگاه مرزی شامل سرخس، لطف آباد، باجگیران (در خراسان رضوی) و اینچه برون (در گلستان) وجود دارد که عمده ترددهای تجاری ریلی و جاده ای بین ۲ کشور به ترتیب از طریق گذرگاههای سرخس، اینچه برون و لطف آباد انجام می شود.

پایانه مرزی باجگیران در ۳۵ کیلومتری جنوب عشق آباد پایتخت ترکمنستان واقع شده است.

همچنین این پایانه مرزی در ۸۰ کیلومتری مرکز شهرستان قوچان و ۲۲۵ کیلومتری مشهد قرار دارد.

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب