جمعه, فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاجتماعیحاج محی الدین آخوند احمدی ، امام جمعه اهل سنت کلاله درگذشت

حاج محی الدین آخوند احمدی ، امام جمعه اهل سنت کلاله درگذشت

حاج محی الدین آخوند احمدی، امام جمعه اهل سنت کلاله درگذشت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن به نقل از اولکامیز ، حاج محی الدین آخوند احمدی معروف به “کعبه جان آخوند” پس از تحمل دوره طولانی بیماری، دوشنبه 25 بهمن 1400 در بیمارستان رسول اکرم کلاله به دیار باقی شتافت.

مراسم تشییع پیکر امام جمعه فقید اهل سنت کلاله، روز سه شنبه ۲۶ بهمن در مصلای جمعه اهل سنت این شهر برگزار شد.

استاد حاج محی الدین آخوند احمدی در سال ۱۳۲۸ در روستای سرسبز قوجمز از توابع شهر کلاله در خانواده‌ای فرزانه و اهل علم و تقوی دیده به جهان گشود. استاد که از لطف و صفای پدر بزرگوار استاد فرزانه کریم بردی آخوند احمدی بهره می‌برد تحصیلات ابتدائی را تا کلاس ششم قدیم در شهر کلاله گذراند. او که از نعمت پدری عالم و فرزانه برخوردار بود بلافاصله در حوزه علمیه قوجمز مشغول به تحصیل شد. حضور”کریم بردی آخوند احمدی” به عنوان پدر و موسس حوزه انگیزه زیادی در رشد و تعالی او بوجود آورد. از این رو با تلاش و کوشش فراوان طی سال‌ها تحصیل به عنوان فرزند ارشد کارهای منزل و حوزه را مدیریت می‌کرد.سرانجام در سال ۱۳۵۷ هجری شمسی فارغ التحصیل گردید.

استاد از ابتدای فارغ التحصیلی، مدیر و مدرس حوزه گردید. ایشان برای سر و سامان دادن امور آموزشی و رفاهی طلبه‌ها بطور شبانه روزی فعالیت می‌کرد. از طرف دیگر یار و یاور پدر بود.دوشادوش او در سفر و حضر خدمتگذاری می‌نمود و تجربیات گران‌ بهایش رابه کار می‌بست. سال ۱۳۸۷ هجری شمسی پس از وفات پدر رسما امامت مسجد روستا و امامت جمعه و عیدین کلاله را به عهده گرفت و برای پُر کردن خلاءآن روحانی جلیل‌القدر فعالیت خود را دو چندان کرد. با استمرار تدریس در حوزه تا کنون طلبه‌های زیادی از دست استاد فارغ التحصیل شده‌اند.

شخصیت علمی کعبه جان به عنوان یک خطیب همواره مورد توجه بود. همچنین سخنرانی روشنگرانه و حکیمانه  استاد کعبه جان در محافل دینی و فرهنگی باعث گشایش و آشنایی بهتر مردم با مبانی دینی شده است. ایشان علاوه بر تدریس برنامه هفتگی پرسش و پاسخ را در مسجد روستای قوجمز برگزار می‌نمود. مخاطب عمده این جلسات اقشار مختلف مردم علی‌الخصوص فرهنگیان و تحصیل کرده‌ها بود.

عزت و احترامی که طیف مختلف مردم منطقه نسبت به خانواده مرحوم کریم بردی آخوند مبذول می‌داشتند شامل حال کعبه جان و سایر شخصیت‌های این خانواده بزرگ و عالی مقام نیز می‌شد. از این رو هر نوع فعالیتی از سوی ایشان جهت انجام کارهای آشتی جویانه و امور مربوط به صلح و سازش مورد مقبولیت جامعه قرار می‌گرفت و لذا کعبه جان همواره در این زمینه‌ها پیشتاز بود.

استاد چندین بار جهت ادای فریضه الهی حج به سرزمین وحی رفت.همچنین چند بار به عنوان روحانی کاروان سعادت زیارت حج را پیدا کرد. علاوه بر این چند بار به جهت صله ی رحم و تجدید دیدار با خویشاوندان به کشور ترکمنستان رفت.بالاخره یکبار نیزهمراه روحانیون اهل سنت به کشور سوریه سفرکرده است.

استاد کعبه جان در دوران زندگی یک بار ازدواج کرده است. حاصل این پیوند مبارک  ۲ دختر و ۴ پسر به نام‌های

۱- محمدآخوند احمدی، فارغ التحصیل حوزه پدری و در حال حاضر دانشجوی ارشد رشته مذاهب فقهی و مدرس حوزه پدری.

۲-طاهر احمدی، دارای تحصیلات دیپلم و شغل آزاد.

۳- قاسم احمدی، دارای تحصیلات دیپلم و شغل آزاد.

۴- مصطفی احمدی، دارای تحصیلات لیسانس کامپیوتر و شغل آزاد.

تمامی فرزندان استاد متاهل و تشکیل خانواده داده اند.

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب