شنبه, اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاجتماعیتقی پورمند، شاعر خستگی ناپذیر صحرا

تقی پورمند، شاعر خستگی ناپذیر صحرا

تقی پورمند، شاعر خستگی ناپذیر صحرا

حاج تقی پورمند اهل قلم و اندیشه (شاعر دوران معاصر ترکمن صحرا)، حامی فرهنگ و ادبیات، طی هشتاد و اندی سال زندگی ، تاکنون از هیچ کوششی برای پیشبرد امور فرهنگی و هنری و تشویق جوانان طالب علم فروگزاری ننموده، و کماکان نیز حامی مادی و معنوی آنها به شمار می رود. در زندگی خصوصی مهمان نوازی ایشان شهره عام و خاص بوده، و درب منزل شاعر همیشه بر روی دوستداران فرهنگ و هنر باز بوده و هست.

ایشان با همت فراوان نسبت به تالیف چندین کتاب شعر اقدام کرده ، که اینک در دسترس علاقمندان می باشد. یکی از ویژگی های آثار جناب پورمند که بسیار مثبت بوده، نوشتار کتاب های او به دو خط لاتین و فارسی است، که برای استفاده دیگر علاقمندان در کشورهای مختلف مفید خواهد بود.

شاعر با تحولات سیاسی اجتماعی ایران که تجدد را به ارمغان آورده بود، بخصوص در ادبیات ایران کاملا آشنا بوده، و در آن سال ها که شعرای بنام ایران همچون نیما، شاملو، بهار، فروغ، ابتهاج، شهریار و… تحولات شگرفی را در شعر فارسی بوجود آورده بودند، جناب پورمند علاقه زیادی به ادبیات کلاسیک داشتند، همانند شعرای گذشته ترکمن، راه آنها را ادامه داده و کتب شعر منتشره ایشان نیز به سبک کلاسیک سروده شده است.

نام اصلی شاعر، تاغان وردی پورمند معروف به حاج تقی، و تخلص ایشان “سرخوش” می باشد. دو نمونه از آثار زیبای او “آرزوولار” بصورت رباعی ، و دیگر ترجمه اشعار عمر خیام، هردو کتاب علاوه براینکه به زبان ترکمنی سروده شده، با خط لاتین نیز نوشته شده است. و این باعث می شود که علاقمندان در دیگر کشورها نیز می توانند با آثار ایشان آشنا شوند.

برای ” سرخوش” این شاعر پیشکسوت آرزوی عمر با عزت را دارم.

منبع – ماهنامه ترکمن دیار، شماره ۱۶ ، مهر ۱۴۰۲

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب