جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاجتماعیترکمن ها و پساانتخابات

ترکمن ها و پساانتخابات

تحلیل وضعیت انتخابات اخیر و پرداختن بدان  از اهمیت خاصی برخورداراست. چند تن از دوستان با نگاه منفی،  یاس و نومیدی در پسا انتخابات مطالبی را به نگارش درآورده اند.  لذا نکاتی را در این خصوص توضیح می دهم و البته مرادم  دوستان فعال سیاسی است و تشویق به استفاده از فرصت جدید بدست آمده می باشد:

به نظرم  نباید مردم را مایوس کرد اساس و ماهیت کار سیاسی تلاش و پیگیری و مذاکره  تکرار خواستن هاست.

لذا لیدرهای سیاسی می باید در ابتدای راه جدید، از تزریق سرخوردگی در لایه های اجتماعی  پرهیز کنند که دودش به چشم خود ما خواهد رفت.

آنچه که بنده دیده ام آقای درازگیسو به وعده ی خود در طول انتخابات به ترکمن ها پایبند است و  در تهیه گزارش به رئیس جمهور محترم خواسته ها و مطالبات ترکمن ها را برجسته آورده اند .

حداقل خود بنده  در این خصوص طرف مشورت ایشان و تیم تهیه مطالبات استان بوده ام.

در این گزارش خواسته شده است تا از نخبگان ترکمن در بالاترین مناصب سیاسی و ادارات کل استان استفاده شود و اینکه تبعیض در استخدام و اشتغال نباشد و توجه جدی به فرهنگ، آداب و رسم ترکمن و  تدریس خط ،  زبان و ادبیات ترکمن در سطوح مختلف مطابق اصل ۱۵ قانون اساسی و مواردی مثل این  گزارش به شخص رئیس جمهور  ارائه خواهد شد.

لیکن حق چون ماهیتا گرفتنی است پیگیری می خواهد و امیدواری و هیچ چیزی چون سم مهلک تزریق یاس و نامیدی در عنفوان دولت جدید نخواهد بود.
در این امر البته خطیر و سخت، از تمام پتانسیل های خود باید استفاده کنیم ما اکنون بهترین شرایط را دارا هستیم و قدرتمندیم. چرا که  سه نماینده جوان ترکمن فعال در مجلس  داریم و پشتوانه ی آرای بالای مردم ترکمن را به روحانی (که به زعم برادران ولایت، ترکمن ها آبرو دار آرای روحانی در استان بوده اند )و تعداد زیادی از نخبگان و اساتید و  افراد تحصیل کرده و روشنفکر  و مدیران استخوان خوردکرده ترکمن و صاحبان تجارب گوناگون …

اینها سرمایه های انسانی ماهستند به توان این سرمایه ها اعتماد کنیم و مطالبات قانونی خود را از طریق آنان پیش ببریم و باید بخواهیم  که این دوره بهتر از دوره قبل باشد و فضای بهتری پدید آید. در سطوح استان از معاونت و مدیران کل و فرمانداران و زیر مجموعه های آن ؛  حتی در سفارت ترکمنستان و کشورهای آسیای مرکزی  و ترک زبان از وجود ترکمنان استفاده شود….

البته این امر با نشستن و انزوا و بدبینی حاصل نمی شودو راه سختی است. نیک می دانیم که بر تحقق خواسته ها شرکت در انتخابات  پایان  کار نیست بلکه با تکیه بر مشارکت حداکثری و سایر مولفه های مثبت قوم ترکمن می باید مذاکره و چانه زنی کرد و پیش رفت اگر حداکثر صددرصد مطالبات  بدست نیاید دست خالی هم بیرون نخواهیم آمد…

پس دست در دست هم بدهیم و همراه و پشت هم باشیم

چونکه:
این درد مشترک
جدا جدا درمان نمی شود.

چرا که معتقدیم :
امید‌لی قوش کعبه یتمیش

والسلام
دکتر ارازمحمد سارلی

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب