جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاجتماعیاجرای پایلوت طرح ترکمن سرای دوستدار سالمند در گنبدکاووس

اجرای پایلوت طرح ترکمن سرای دوستدار سالمند در گنبدکاووس

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان ترکمن، به تازگی در گنبدکاووس، ترکمن سرا با هدف ایجاد محیط بانشاط و مفرح برای قشر سالمندان ترکمن دایر شده است که خانم اغول گل قجری در یادداشتی به معرفی این ترکمن سرا پرداختند که بشرح ذیل است:

در سال های اخیر به دلایل کاهش باروری و پیشرفت های فناوری سلامت و پزشکی و بهبود کیفیت مراقبت های اجتماعی و بهداشتی و توسعه ی روند اقتصادی و اجتماعی، با پدیده افزایش امید به زندگی و سالمند شدن جمعیت روبه رو شده ایم. سالمندی نتیجه سیر طبیعی زمان است که منجر به تغییرات فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی می شود.

از طرفی امروزه به دلیل صنعتی شدن کشور ها و افزایش شهر نشینی و تغییر عادات غذایی و سنت های قدیمی سالمندان در معرض آسیب های جسمی، روانی و اجتماعی بسیاری قرار گرفته اند. مطابق تحقیقات صورت گرفته، وابستگی و مراجعه سالمندان به موسسات مختلف از جمله مراکز درمانی و بیمارستان ها، مراکز نگه داری از سالمندان، بهزیستی و نظایر آنها افزایش یافته است.

پدیده سالمند شدن جمعیت یک نگرانی عمده در همه کشور های جهان است که چگونه نیاز ها و چالش های این جمعیت شناسایی شده و در جهت رفع این نیاز ها سیاست گذاری شود و در این راستا تمایل بین المللی جهت بهبود تندرستی سالمندان و سالمندی موفق و ارتقای کیفیت طول عمر، ایجاد شده است.

طبق تعریف WHO، سالمندی پویا و فعال به معنای سالمندی با تجربیات مثبت و زندگی طولانی تر به همراه فرصت های مستمر برای لذت بردن و مولد بودن است. یکی از راه های پویایی سالمندان، استفاده از تجربیات آنها و درگیر کردن آنها در مناسبت های اجتماعی است. در همین راستا بر آن شدیم گردهمایی متشکل از بانوان فرزانه ترکمن به وجود آوریم. فرزانه به معنای افرادی که کوله باری از تجربیات و اندوخته های زندگی دارند و به طور رایگان می توانند در اختیار اطرافیان قرار دهند.

به همین دلیل با همفکری اساتید محترم آقایان بدخشان و عنصری، بر آن شدیم تا در یکی از محله های قدیمی شهرستان گنبد کاووس خانه دوستدار سالمند راه اندازی کنیم. هدف از این کار ایجاد فضایی صمیمی در جهت آموزش نحوه مراقبت از خود است.

در این دورهمی که با تمایل خود بانوان فرزانه ترکمن صورت می گیرد با تکنیک هایی همچون آموزش نحوه مصرف دارو ها، خاطره گویی، شعرخوانی، گوش دادن به آهنگ های قدیمی ترکمنی، لالایی خوانی، بازگویی سنت ها و آداب و رسوم قدیمی ترکمنی و ورزش های ساده برای تقویت عضلات، سعی بر ارتقای حس پویایی و افزایش سواد سلامت انها شدیم تا از این طریق احساس تعلق به اجتماع در آنها افزایش یابد و امید است با کمک قرهیختگان و اساتید محترم ترکمن در همه رشته ها، کیفیت و تنوع برنامه های آموزشی را افزایش دهیم تا بتوانیم گامی هر چند کوچک برای بهبود لحظات زندگی این قشر محترم برداریم.

اغول گل قجری

ایمیل :ogholgol.ghajari@gmail.com

آدرس پیچ اینستاگرام: https://instagram.com/turkmen_saray

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب