پنجشنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاجتماعیاستاد حاج مراددوردی قاضی، اولین ناشر فرهنگ عمومیِ ترکمن، دار فانی را...

استاد حاج مراددوردی قاضی، اولین ناشر فرهنگ عمومیِ ترکمن، دار فانی را وداع گفت

استاد حاج مراددوردی قاضی اولین ناشر فرهنگ عمومیِ ترکمن، خادم و ناشر دیوان مختومقلی فراغی دارنده مدال بین المللی مختومقلی، در سن ۹۰ سالگی دارفانی را وداع گفت.

تشیع پیکر پاک استاد قاضی در مصلای بزرگ اهل سنت گنبد شنبه ۱۸ آذر ساعت۱۰ صبح برگزار میگردد.

پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان ترکمن، درگذشت استاد قاضی را به خانواده محترم ایشان و مردم عزیز ترکمن صحرا تسلیت عرض می نماید.
الله رحمت ادسین

مرحوم حاج مراد دوردی قاضی بیش از ۶۰سال به رشد فرهنگ ترکمن خدمت کرد.

استاد حاج مراد دوردی قاضی نویسنده و ناشر کتاب های ترکمنی ۹۰سال پیش در کمیش دپه در یک خانواده روحانی و متمول به دنیا آمد. سواد اولیه را در شهر تاریخی کمیش دپه آموخت. وی نزد پدر بزرگوارش ملا عاشور قاضی علم معنوی را فراگرفت. ملاعاشور از علمای شاخص کمیش دپه بوده است. استاد قاضی بعداز فوت پدر سرپرستی برادران را به عهده میگیرد و به گنبد نقل مکان می کند در نبود پدر خانواده آن مرحوم را سر و سامان میدهد

حاج آقا قاضی به علت علاقه ویژه به مسایل فرهنگی، کتابفروشی قابوس را بنا می نهد و نمایندگی بعضی جراید از جمله روزنامه کیهان را به عهده می گیرد. بعداز فعالیت مثمر ثمر در عرصه فرهنگی، مطبوعاتی و انتشاراتی قابوس را راه اندازی می کند.

با نشر آثار کلاسیک ترکمن، انتشاراتی قابوس در اندک زمانی در میان ترکمن های ایران و افغانستان به شهرت می رسد. دیوان مختومقلی شاعر بزرگ ترکمن را چندین بار چاپ کرد. اشعار شاعران پیشکسوت و معاصر را نشر و به علاقمندان عرضه کرد.

دیوان مختومقلی را بین ترک زبانان رامیانی و قزلباشها رواج داد. استادقاصی قبل از انقلاب به خاطر ترویج فرهنگ عامه ی ترکمن بارها مورد بازخواست نیروهای امنبتی شاه قرارگرفت.

بعد ازانقلاب با باز شدن فضای سیاسی کشور کارهای فرهنگی حاج قاصی شتاب بیشتری گرفت. در بهار سال ۶۳با همکاری مرکز عشایری گرگان و گنبد و جمعی از فرهیخته گان ترکمن برای اولین بار مراسم بزرگداست مختومقلی را برگزار کردند.

قاضی بعد از استقلال کشورهای آسیای میانه رییس جمهور ترکمنستان و اتحادیه ترکمن های جهان رسما از استاد قاضی دعوت و به همراه دکتر یوسف آزمون و پرفسور فاروغ سومر در عشق آباد مفتخر به دریافت مدال بین المللی مختومقلی از دستان صفرمراد نیازف شد. نیازوف حاج قاضی را بخاطر نشر دیوان مختومقلی رسمأ تمجید کردند.

عملکرد مراد دوردی قاضی در حیطه ی فزهنگی بسیار فراوان است. وی علاوه بر نشر کتاب های ترکمنی برای دستیابی به آرشیو غنی در کشورهای مختلف اروپایی و آسیای میانه سفرهای مختلفی داشته اند.

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب