شنبه, اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاجتماعیاستاد تاج بردی پیکر، استاد موسیقی ترکمن درگذشت

استاد تاج بردی پیکر، استاد موسیقی ترکمن درگذشت

استاد تاج بردی پیکر، استاد موسیقی ترکمن درگذشت

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن، استاد تاج بردی پیکر، استاد موسیقی ترکمن ۲۵ دی ماه ۱۴۰۲ بر اثر بیماری، دار فانی را وداع گفت.

وقتی از موسیقی و شرکت هنرمندان در جشنواره های بین المللی صحبت به میان می آید نام استاد تاجی پیکر پر رنگتر می شود ، شخصی که بیشتر هنرمندان عامل حضورشان در عرصه موسیقی بین الملل را مدیون ایشان می دانند ، مدیریت و برنامه ریزی دقیق ایشان زبانزد همه بوده است…

17 ساله بوده که برادر بزرگترش آنه بردی، دوتاری را به خانه می آورد، مدتی برادر دیگرش رحمان بردی آن را بدست می گیرد ولی ادامه نمی دهد ، این بار استاد تاجی پیکر آن را بدست می گیرد ، مشوقی نداشته ولی به شدت علاقه مند بوده تا آن را فرا گیرد.

استاد تاجی پیکر تحصیلات ابتدایی را در مدرسه فارابی بندرترکمن و دوران راهنمایی را در مدرسه ناصر خسرو و کتوک می گذراند و دوران دبیرستان را در هنرستان قدس سپری می کند ، بعد از پایان تحصیلات مدتی را به شغل آزاد مشغول می شود، سپس به استخدام صدا و سیما در می آید و بعد ها مسئول بخش موسیقی صدا و سیما می شود.

استاد مراحل اولیه دوتار را نزد نوازنده دوتار عبدالحلیم کر از خواجه نفس فرا می گیرد ، سپس مدتی بصورت تجربی به فراگیری دوتار می پردازد و سپس به گروه موسیقی آزادی گنبد به سرپرستی دکتر مجید تکه می پیوندد و بمدت 5 الی 6 سال با آنها همراه می شود ، استادان منصور صبوحی ، یوسف دیبائی و … از جمله اعضای گروه آن زمان بوده اند که استاد تاجی پیکر از حضور آنان در جهت شکوفایی استعدادهای خویش استفاده می کند.

از دیگر استادن ایشان میتوان به خلیفه آق مراد چاریف اشاره کرد ، خلیفه آق مراد چاریف ، وی را شاگرد خود می داند و این برای استاد تاجی پیکر افتخاری بس بزرگ است.

بعد از همکاری با گروه موسیقی آزادی گنبد با تاسیس گروه موسیقی مقام چلار در جشنواره ها خوش میدرخشد. از جمله اعضای گروه مقام چلار در آن زمان می توان به : طواق سعادتی(حالت) – غفور امانیان – سلیمان پورقاز – حمید کم – حاجی محمد ایری (مخی) -اراز دوردی خوجه و… اشاره کرد.

اکثر فعالیت ایشان با گروه مقام چلار بوده و در این ما بین فرصتی پیش آمده تا نزد خلیفه دوردی طریک نیز نوازندگی دوتار کند.

جشنواره ها و مقام ها :

  • شرکت در جشنواره موسیقی کشور ترکمنستان 5 دوره بصورت اعضای ترکیبی از هنرمندان ترکمن صحرا
  • شرکت در جشنواره موسیقی کشور ترکیه یک دوره با گروه موسیقی مقام چلار
  • حضور انفرادی در همایش موسیقی کشور امارات و شهر دُبی
  • شرکت در جشنواره موسیقی فجر با گروه موسیقی آزادی در 4 دوره
  • شرکت در جشنواره موسیقی دفاع مقدس با گروه موسیقی مقام چلار 3دوره و دریافت تندیس افتخار
  • شرکت در جشنواره تئاتر فجر تهران و کسب دیپلم افتخار با اجرای آهنگ نارآغز
  • شرکت در جشنواره ذکر و ذاکرین طی چندین دوره
  • شرکت در جشنواره های استانی از جمله : اصفهان – یزد – کرمانشاه – کرمان – خراسان و… طی چندین دوره
  • مجری برتر جشنواره های گرامیداشت شاعر و عارف نامی ترکمن مختومقلی فراغی و… در تهران طی چندین دوره

آثار معروف و برجسته : استاد تاجی پیکر سازنده ، تنظیم و نوازنده 30 آهنگ ترکمنی سنتی و کلاسیک از جمله : آرزوئم ، انم عطاما ، یوسف ، آوازم و… بوده است.

تاجی پیکر همه هنرمندان را استاد خویش می داند ولی از جمله شاگردان ایشان می توان به غفور امانیان باخشی و نوازنده چیره دست دوتار ترکمن و نوازنده معروف سلیمان پورقاز و… اشاره کرد.

از نظر استاد تاجی پیکر هنرمند خوب کسی است که افتاده و با متانت و مردمی باشد و احساس غرور نکند.

مثل بیشتر نوازنده های دوتار ایشان نیز از سبک خلیفه آق مراد چاریف استفاده می کند.

 

روحش شاد و یادش گرامی باد.

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب