پنجشنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳
spot_img
خانهگزارشآیین ۲۶۲ مین سالگرد وفات دولت محمد آزادی برگزار شد

آیین ۲۶۲ مین سالگرد وفات دولت محمد آزادی برگزار شد

آیین ۲۶۲ مین سالگرد وفات دولت محمد آزادی برگزار شد

آیین ۲۶۲ مین سالگرد وفات دولت محمد آزادی (پدر مختومقلی)، با قرائت فاتحه، توسط جمعی از فعالان فرهنگی ادبی، دوستداران و گروه مترجمین اشعار مختومقلی در محل آرامگاه وی در آق تقای شهرستان مراوه تپه برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن به نقل از ترکمن سسی، ابا ایشان محمدی از نوادگان مختومقلی و دولت محمد آزادی از روستای گرکز جرگلان در این آیین با اشاره به اهمیت و جایگاه دولت محمد آزادی و مختومقلی فراغی گفت: احترام و تکریم بزرگان و اولیای دین توسط علاقمندان اقدام شایسته و حسنه ای است که برای الگو قرار دادن و آشنایی و انتقال ارزش و جایگاه آنان به نسل های آینده لازم است.

وی ضمن تقدیر و تشکر از بانیان این آیین افزود: اشعار این عالمان برگرفته از آیات قرآن کریم و توصیه های نورانی و حکیمانه آن است و امروز می توان با مطالعه بیشتر آنها برای زندگی و آینده خود بهره ببریم.

در ادامه این آیین حاجی محمد قرنجیک‌ شاعر و عضو گروه مترجمین اشعار مختومقلی گفت: مراسم سالگرد وفات دولت محمد آزادی در گذشته در آغازین روزهای سال نو و ایام نوروز توسط مرحوم‌ “اماد حاجی” در روستای حسن طبیب صدقه داده می شد و در ادامه نیز در سال های بعد از آن برگزاری سالگرد وفات دولت محمد آزادی توسط مرحوم “مراد دردی قاضی” در گنبد کاووس ادامه پیدا کرد و طی چند سال اخیر در روز دوم فروردین توسط موسسه فرهنگی هنری ترکمنان برگزار گردیده است و امسال نیز در آغازین روزهای سال جدید توسط گروه مترجمین اشعار مختومقلی و برخی از علاقمندان برگزار شد.

وی در ادامه در خصوص فروش مجموعه ۴ جلدی کتاب ترجمه اشعار مختومقلی به زبان فارسی گفت: ترجمه ۴۰۰ عنوان شعر دیوان مختومقلی به زبان فارسی حاصل ۸ سال تلاش و کوشش مستمر گروه مترجمین اشعار مختومقلی است که امروز به ثمر نشسته است و علاقمندان می توانند جهت خرید آن اعلام آمادگی کنند.

در ادامه این مراسم موسی جرجانی محقق و نویسنده و دبیر گروه مترجمین اشعار مختومقلی نیز از حضور علاقمندان و بخصوص از تامین کنندگان هزینه و اقلام مراسم صدقه تقدیر و تشکر کرد.

عاشر محمد رئوفی نیز با قرائت شعری از مختومقلی در وصف پدرش دولت محمد آزادی، حاضرین را به فیض رساند.

همچنین در این آیین یک مجموعه ۴ جلدی کتاب ترجمه اشعار مختومقلی به زبان فارسی از طرف گروه مترجمین به “ابا ایشان محمدی” از نوادگان مختومقلی اهدا گردید.

گفتنی است، این مراسم صدقه با پخت و نذر یک قازن “چکدرمه” و یک قازن “اون آش” و دعا و قرائت فاتحه توسط ابا ایشان و دیگر روحانیون حاضر در جمع به پایان رسید.

گزارش از : حاجی رستم جرجانی

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب