پنجشنبه, فروردین ۳۰, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاجتماعیمعرفی گیاه عجین شده با فرهنگ ترکمن ( قره دندان )

معرفی گیاه عجین شده با فرهنگ ترکمن ( قره دندان )

بدنبال کشف نسخه ی فوق العاده ارزشمند” دده قورقوت” توسط استاد ولی محمد خوجه، که در جهان ترک زبانان، اتفاقی شگفت آور بود، اینک او با رونمایی از یک پدیده ی نادر در ترکمنصحرا، دوباره شگفتی ساز گردید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان ترکمن ، ” قره دندان “، (GARA DENDAN) عنوان کشف جدید استاد ولی محمد خوجه می باشد. قره دندان به معنی دندان سیاه، نام گیاهی است که در عمق دشت های ترکمن صحرا می روید، این گیاه یکساله، دارای برگ هایی همانند زیتون و ریشه این گیاه همانند ترب بوده ۳۰الی ۵۰ سانت رشد می کند قابلیت خوردن ندارد.و خاصیت نگه دارندگی موثری دارد.

 

قره دندان

این گیاه در منطقه مرزی کوللیجه، و قولاق بورته و… شهرستان گنبدکاوس می روید و از گذشته های دور مورد استفاده مردم محلی به عنوان ظرف نگهدارنده غذاهای فاسد شدنی، مانند گوشت سرخ شده در نبود یخچال های امروزی بویژه در سفرهای دور بوده است.

 

 

استاد خوجه، طی سالیان گذشته با تحقیق و تفحص روی این گیاه منحصربفرد، که در سایر مناطق جهان دیده نشده است، با استفاده از ظرفیت دانش ترکان، باستان، توانسته، شناسنامه این گیاه، از جمله تاریخچه ی پیدایش، منطقه جغرافیایی رویش، نحوه ی عمل آوری و تبدیل آن به ظرف محافظ مواد غذائی را در قالب یک کتاب علمی،تدوین نموده است.

این کتاب هم اینک مراحل ثبت خود را طی می نماید. انتشارات مختومقلی فراغی واقع در گرگان، که در پی انتشار این تحقیق و گزارش علمی بوده، احتمالا طی هفته های آتی آن را منتشر خواهد نمود..
بجاست، کشف این گونه ی گیاه بسیار کاربردی نیاکان ترک زبان را به استاد ولی محمد خوجه و عموم پژوهشگران این عرصه تبریک و تهنیت عرض نمائیم.

دکتر اراز محمد سارلی

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب