جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاقتصادیبیشتر صیادان بندرترکمن درآمدی از دریا ندارند

بیشتر صیادان بندرترکمن درآمدی از دریا ندارند

بسیاری از صیادان بندرترکمن با توجه به گذشت نزدیک به دو ماه از شروع فصل صید هنوز نتوانسته‌اند درآمدی از این راه کسب کنند و به همین دلیل از وضعیت معیشتی مناسبی برخوردار نیستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان ترکمن به نقل از ایلنا، امان توماچ، یکی از صیادان بندر ترکمن است که بعد از گذشت ۳۲ سال بازنشسته‌ شده است. او در مورد روند بازنشستگی خود می‌گوید: باتوجه به اینکه ما تنها نیمی از سال به شغل صیادی مشغول هستیم؛ مجبور شدم با رانندگی نیمه دیگر سال را تحت پوشش بیمه قرار بگیرم تا بعد از گذشت ۳۲ سال بازنشسته شوم.

او ادامه می‌دهد: صیادان ساعات زیادی از روز را برای ماهیگیری در داخل آب می‌گذرانند و به مرور زمان قوای بدنی خود را از دست می‌دهند. در واقع اگر کسی این کار را نکند هیچکس نمی‌تواند بعد از گذشتن سی سال به درجه بازنشستگی برسد.

صیادان شمال کشور به دلیل اینکه نیمی از سال اجازه صید از دریا را دارند نمی‌توانند با وجود سختی کار در به صورت مرسوم به سن قانونی بازنشستگی برسند و برای تکمیل خدمت خود مجبورند به مشاغل دیگر روی بیاورند. بسیاری از صیادان شمال کشور در سن بالای شصت سال همچنان ماهیگیری می‌کنند.

توماچ در مورد تعداد پره‌های فعال و تعداد صیادان بندر ترکمن می‌گوید: در مجموع بندر ترکمن بیش از ۱۴۰۰ صیاد دارد که در قالب ۲۱ شرکت تعاونی در فصل صید به دریا می‌زنند.

این صیاد بازنشسته در مورد وضعیت صیادان بندر ترکمن اضافه می‌کند: وضعیت درآمدی صیادان بندر ترکمن قابل بازگویی نیست زیرا نزدیک به دو ماه از شروع فصل جدید صید می‌گذرد و بسیاری از پره‌ها هنوز نتوانسته‌اند درآمدی کسب کنند و برخی از آنها که موفق شدند درآمدشان به ۴۰۰ هزار تومان هم نمی‌رسد.

وی در پایان به دیگر مشکلات صیادان بندرترکمن ادامه می‌دهد: عدم تفکیک صیادان مجاز و غیر مجاز یکی از مشکلات عمده صیادان بندرترکمن محسوب می‌شود. بسیاری به دلیل بیکاری راهی جز دریا ندارند و این موضوع باعث کاهش ذخایر آبزیان و رکورد شغل صیادی شده است.

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب