جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاجتماعیاوکتای قلیچ تقانی از فعالان رسانه مجازی و مکتوب ترکمن صحرا و...

اوکتای قلیچ تقانی از فعالان رسانه مجازی و مکتوب ترکمن صحرا و فرزند برومند هنرمند معروف آنا قربان قلیچ تقانی درگذشت

اوکتای قلیچ تقانی از فعالان رسانه مجازی و مکتوب ترکمن صحرا و فرزند برومند هنرمند معروف آنا قربان قلیچ تقانی درگذشت

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن، اوکتای قلیچ تقانی از فعالان رسانه مجازی و مکتوب ترکمن صحرا،  بر اثر عارضه قلبی در ساعت ۴صبح در بیمارستان ساری امروز(سه شنبه، ۱۲مهرماه ۱۴۰۱) در سن 42 سالگی دار فانی را وداع گفت.

ایشان فعال اجتماعی و کارمند راه و شهرسازی استان گلستان بود.

اکتای قلیچ تقانی از اهالی رسانه در ترکمن صحرا به شمار می رود. وی موسس و مدیر مسئول سایت ترکمن سسی است که بعد از چند سال فعالیت در سال ۱۳۹۵ این سایت را به دامادشان آقای نورمحمد دانشمند واگذار کرد.

وی فرزند ارشد استاد فقید آنه قربان قلیچ تقانی شاعر و هنرمند مشهور ترکمن بود.

مراسم ترحیم آن مرحوم در شهر گرگان شهرک سعدی کوچه بهارستان ۱۱ برگزار می گردد.

پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن، درگذشت جانسوز اوکتای قلیچ تقانی، فرزند برومند هنرمند معروف آنا قربان قلیچ تقانی را به خانواده محترم ایشان و اهل فرهنگ و رسانه استان گلستان تسلیت عرض نموده، صبر و شکیبایی بر خویشاوندان و مغفرت الهی و بهشت برین را برای آن مرحوم مسئلت می نماید.

مرحوم اوکتای قلیچ تقانی در وصف پدر خود در مقدمه کتاب مجموعه اشعار پدرش که به کوشش دکتر ارازمحمد سارلی چاپ شده بود این چنین نوشت:

مقدمه ی فرزند

(اوکتای قلیچ تقانی)

آنه قربان قلیچ تقانی در تاریخ 1/8/1325 در شهرستان گنبد کاووس در خیابان شریعتی متولد شد. پدرش امان بردی حسابدار کارخانه بود و مادرش اوغول بی بی دختر یک خانواده ی مذهبی. دوران کودکی دبستان و دبیرستان را در همان جا به پایان برد و دیپلم خود را در رشته ریاضی فیزیک از دبیرستان فردوسی گنبد کاووس گرفت از همان ابتدا به تحصیل علاقه فراوانی داشت و همیشه در تحصیل موفق بود در سال چهارم ابتدائی به خاطر معدل 20 که گرفته بود یک کره جغرافیایی به او جایزه دادند.

او گاهی خاطرات این چنینی را برای خانواده اش تعریف می کرد و می گفت آن زمانها این بهترین هدیه های من بود در سن 17 سالگی بود که مادرش را از دست داد به نوشته خودش برادر بزرگش 19 ساله خودش 17 ساله، برادر سومش 12 ساله، چهارم 8 ساله پنجمی 6 ساله خواهرش 4 ساله و برادر کوچکش 2 ساله بود که غم از دست دادن مادر را فهمیدند از آن به بعد بود که مسئولیت برادرهای کوچکترش را هم به عهده گرفت و خواهرش را به خاله اش تحویل داد. هم کار می کرد و هم تحصیل ، در عین تحصیل تدریس هم می کرد.

و اما آشنایی با فرهنگ بومی و منطقه ای را از قول پدر نقل می کنیم:

از همان دوران کودکی بود که پدربزرگم برایم مختومقلی می خواند و گاهی محفل مختومقلی شناسی بر پا می کرد و گاهی اشعار او را برایم می خواند 14 – 13 ساله بودم که با خلیفه نظرلی محجوبی آشنا شدم درست یادم هست که درهمسایگی مان عروسی بود که در آن« خلیفه میزد و می خواند صدای استاد با هیبتی خاص که با دوتار می زد مرا سخت مجذوب خود کرد. از آن به بعد هر جا خلیفه می خواند من آن جا حاضر بودم از آن جا بود که من با ساز آشنا شدم و این شروعی برای آشنایی من با فرهنگ و شعر ترکمن بود بعد از دیپلم به استخدام صدا و سیمای مرکز استان درآمدم و به شهرستان گرگان آمدم و از آن جا که علاقه زیادی به هنر داشتم سعی می کردم کارم را به نحو احسن انجام دهم و کارهای هنری و فرهنگی را هم در کنار شغلم ادامه دادم که حاصل آن چندین فیلم کوتاه و مستند و یک فیلم بلند و جشنواره ایی بود که در آنها شرکت کردم.

خصوصیات اخلاقی او در خانواده: آنه قربان در طول زندگی 50 ساله اش مردی مهربان و صبور بود سختی های زیادی در زندگیش متحمل شد اما هیچکدام آنها باعث نشد او خدشه ای در کارش و یا خللی در رفتارش با خانواده بوجود آورد او همسری فداکار و پدری مهربان و دلسوز و دوستی رازدار بود حتی هنگامی که از مسئله ای ناراحت می شد سعی میکرد آن را با دلیل و منطق بیان کند ولی افسوس اجل مهلت نداد تا همه برنامه هائی که در زندگی داشت نوشته هائی را میخواست تبدیل به کتاب کند کارهائی را که میخواست به پایان ببرد و بالاخره بعد از 9 ماه کسالت بر اثر سکته مغزی بعد از 3 روز بستری شدن در بیمارستان در تاریخ 21 – 3 – 1377 در شهرستان در گذشت.

روحش شاد و یادش گرامی

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب