سه شنبه, شهریور ۲۵, ۱۴۰۴
spot_img
خانهاجتماعیآی‌محمد آی‌محمدی، هنرمند پیشکسوت تئاتر ترکمن صحرا درگذشت

آی‌محمد آی‌محمدی، هنرمند پیشکسوت تئاتر ترکمن صحرا درگذشت

آموزش جغرافیا دهم انسانی

آی‌محمد آی‌محمدی، هنرمند پیشکسوت تئاتر ترکمن صحرا درگذشت

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی دانشجویان و دانش‌آموختگان ترکمن، استاد آی‌محمد آی‌محمدی، هنرمند نام‌آشنا و از پایه‌گذاران تئاتر ترکمن صحرا، در سن ۷۸ سالگی دار فانی را وداع گفت.

آی‌محمد آی‌محمدی سال ۱۳۲۶ در شهر فرهنگ‌پرور گنبدکاووس چشم به جهان گشود. وی پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی در زادگاهش، موفق به اخذ مدرک کاردانی ادبیات فارسی شد و حدود ۱۲ سال در مدارس راهنمایی گنبد به تدریس پرداخت. همزمان با فعالیت‌های آموزشی، او علاقه و استعداد خود را در عرصه نمایش و تئاتر دنبال کرد و به یکی از برجسته‌ترین چهره‌های هنری ترکمن صحرا بدل شد.

استاد آی‌محمدی از دهه ۴۰ فعالیت خود را در تئاتر آغاز کرد. او در محضر منوچهر آذر، هنرمند برجسته تئاتر کشور، آموزش دید و به سرعت به یکی از فعال‌ترین بازیگران و نمایشنامه‌نویسان منطقه تبدیل شد. نخستین نمایشنامه‌اش با عنوان «پرخان» در سال ۱۳۵۲ در سالن پیشاهنگی گنبد به روی صحنه رفت. یک سال بعد در نمایشنامه «سنت» به نویسندگی هدایت‌الله نوید و کارگردانی منوچهر آذر بازی درخشانی ارائه داد که نقطه عطفی در تئاتر گنبد محسوب می‌شود.

نمایشنامه‌های «اورال» (۱۳۵۴) و «قره‌چویون» (۱۳۵۵) از آثار ماندگار او به شمار می‌روند که با استقبال چشمگیر مخاطبان و تقدیر جشنواره‌های استانی و کشوری روبه‌رو شدند. آی‌محمدی همچنین در آثار مطرحی همچون «سیاه» نوشته علی نصیریان و کارگردانی حکیم بهرامی نیز حضوری اثرگذار داشت.

پس از انقلاب، فعالیت‌های هنری او ادامه یافت و نمایشنامه‌هایی همچون «موسی خان و اسب‌های دشت»، «پرندگان دریایی» و «زنی در زنجیر» از او به یادگار مانده است. نمایشنامه اخیر در پانزدهمین جشنواره تئاتر فجر موفق به دریافت نشان طلا شد.

آی‌محمدی علاوه بر نمایشنامه‌نویسی و بازیگری، در عرصه ادبیات نیز فعال بود. او رمانی با نام «اوراس» را نگاشت که گرچه منتشر نشد، اما در فضای افسانه‌های ترکمنی خلق گردید. همچنین در حوزه سینما، در فیلم‌های «راز خنجر» (۱۳۶۹) و «دلباخته» (۱۳۷۸) نقش‌آفرینی کرد. تألیف یک لغت‌نامه دو زبانه در ۲۰۰ صفحه از دیگر فعالیت‌های او بود که در آن تطبیق واژگان فارسی و خارجی با ریشه‌های ترکمنی بررسی شده است.

در گفت‌وگویی که خبرنگار ما با استاد نازمحمد یگن‌محمدی، نویسنده و محقق گنبدی و از دوستان دیرین آی‌محمد آی‌محمدی انجام داد، وی درباره شخصیت و جایگاه این هنرمند گفت:
«قلم استاد آی‌محمدی قوی و شگفت‌انگیز بود و تسلطش بر زبان فارسی در کنار ریشه‌های ترکمنی باعث شد آثاری ماندگار خلق کند. به جرأت می‌توان گفت در ترکمن صحرا کسی به قدرت و زیبایی قلم او نرسیده است.»

یگن‌محمدی در پایان تأکید کرد که برای بیان این مطالب علاوه بر خاطرات شخصی، از آثار استاد حکیم بهرامی، پیشکسوت و کارشناس تئاتر، و استاد محمد خالدزاده، کارگردان و پژوهشگر تئاتر، نیز بهره گرفته است.

یاد و نام استاد آی‌محمد آی‌محمدی به عنوان یکی از ستون‌های اصلی تئاتر ترکمن صحرا همواره در حافظه هنری این خطه ماندگار خواهد ماند.

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب