خانه اجتماعی آمانقلیچ آهمند (سخاوی) شاعر شهیر ترکمن صحرا درگذشت

آمانقلیچ آهمند (سخاوی) شاعر شهیر ترکمن صحرا درگذشت

0
آمانقلیچ آهمند (سخاوی)
آمانقلیچ آهمند (سخاوی)

آمانقلیچ آهمند (سخاوی) شاعر شهیر ترکمن صحرا درگذشت

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن، آمانقلیچ آهمند (سخاوی) شاعر شهیر ترکمن صحرا ، دوشنبه 4 اسفند بعلت سکته مغزی در بیمارستان مطهری گنبد مورد عمل جراحی قرار گرفت. بعد از 8 روز در کما بودن، سه شنبه 12 اسفند ساعت 14 تسلیم مرگ میشود و قبل از نماز شب در زادگاهش اوقی تپه در آرامگاه (حاجی محمد بیات) به خاک سپرده شد.

درگذشت شاعر ادیب و سخنور مردمی آقای امانقلیچ آهمند (تخلص سخاوی ) فرزند غایب اهل روستای اوقی دفه از توابع بخش مرزی داشلی برون شهرستان گنبد کاووس غم و اندوه بزرگی را به جامعه ی ادبی و فرهنگی ترکمن صحرا تحمیل کرد.

مرحوم آمانقلیچ آهمند (سخاوی) علیرغم عدم کسب تحصیلات عالیه ، زبان ترکی استانبولی و انگلیسی نیز تسلط داشتند.

این شاعر فقید از دوران کودکی عشق و علاقه وافری به ادبیات و زبان مادری داشت و بیشتر کتابهای شاعران کلاسیک را میخواند و به همان سبک هم شعر می سرود جالب اینکه غالب سروده هایش را حفظ بود و در هر محفل و مجالسی اشعارش را از بر میخواند و در این زمینه قریحه و ذوق فوق العاده ای داشت.

آمانقلیچ آهمند (سخاوی)، شاعری ساده زیست و فروتن بود و بیشتر اشعارش مضامین اجتماعی داشت و اوج شعری وی به سال های اوایل انقلاب برمی گردد و به دلیل کهولت سن و مشغله های زندگی در سالیان اخیر کمتر شعر می گفت.

شاعر آمانقلیچ چهار فرزند؛ دو دختر و دو پسر به یادگار گذاشتند.

پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن، درگذشت شاعر امانقلیچ سخاوی را به جامعه ادبی ترکمن صحرا ، علی الخصوص خانواده آن مرحوم تسلیت عرض می نماید.
روحش شاد و یادش گرامی

بدون نظر

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

خروج از نسخه موبایل